Engelska som målspråk och undervisningsspråk

Engelska som målspråk och undervisningsspråk
Serie Engelska som målspråk och undervisningsspråk
Medverkande
Förlag Gleerups Utbildning AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor192
Vikt200 gr
Utgiven2025-11-03
SABEp.04
ISBN 9789151117904

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Engelska &auml;r b&aring;de m&aring;l och verktyg i svensk utbildning. Den h&auml;r boken ger en &ouml;versk&aring;dlig bild av vad vi faktiskt vet &ndash; och vad vi fortfarande inte vet &ndash; om engelska som m&aring;lspr&aring;k och som undervisningsspr&aring;k, fr&aring;n f&ouml;rskola till h&ouml;gre utbildning. I boken samlas forskning, styrdokument och praktik f&ouml;r att visa att delarna h&auml;nger ihop. M&aring;let &auml;r att knyta ihop ett omr&aring;de som ofta upplevs som splittrat och att g&ouml;ra det l&auml;ttare att se hur spr&aring;kval, uppgifter och interaktion i klassrummet p&aring;verkar elevers l&auml;rande i och genom engelska.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Engelska som m&aring;lspr&aring;k och undervisningsspr&aring;k</span></span></span></span></span></span><span ><span ><span ><span ><span ><span > &auml;r handlingsinriktad och v&auml;nder sig till blivande och verksamma engelskl&auml;rare liksom till dig som arbetar med l&auml;rarutbildning och skolutveckling. Boken ger en f&ouml;rst&aring;else f&ouml;r progressionen i engelsk&auml;mnet, konkreta verktyg f&ouml;r planering, m&aring;lformulering och bed&ouml;mning samt underlag f&ouml;r kollegiala diskussioner. H&auml;r finns klassrumsn&auml;ra exempel p&aring; arbete med l&auml;sning, skrivande och lyssnande p&aring; engelska, liksom arbetss&auml;tt f&ouml;r ordf&ouml;rr&aring;d och formfokus samt strategier f&ouml;r feedback, st&ouml;ttning och differentiering. Boken visar ocks&aring; hur elevernas m&ouml;ten med engelska utanf&ouml;r skolan &ndash; i spel, medier och kultur &ndash; kan tas tillvara i undervisningen. Ambitionen med boken &auml;r enkel men viktig: att st&auml;rka elevernas l&auml;rande i och genom engelska &ndash; oavsett niv&aring; och undervisningsform.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Hans Malmstr&ouml;m (red.) &auml;r bitr. professor i vetenskapens kommunikation och l&auml;rande vid Chalmers tekniska h&ouml;gskola.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Liss Kerstin Sylv&eacute;n (red.) &auml;r seniorprofessor i &auml;mnesdidaktik med inriktning mot spr&aring;k vid G&ouml;teborgs universitet.</span></span></span></span></span></span>


<span ><span ><span ><span ><span ><span >Una Cunningham &auml;r professor emerita i spr&aring;kdidaktik med inriktning mot engelska vid Stockholms universitet.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Linda Eriksson &auml;r doktorand i engelsk spr&aring;kvetenskap vid &Ouml;rebro universitet och tillh&ouml;r forskarskolan Utbildningsvetenskap med inriktning mot didaktik.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Maria Kuteeva&nbsp;&auml;r&nbsp;professor i engelska med spr&aring;kvetenskaplig inriktning vid&nbsp;Stockholms universitet.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Marie K&auml;llkvist &auml;r professor i engelska och viceprefekt vid institutionen f&ouml;r spr&aring;k vid Linn&eacute;universitetet.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >John L&ouml;wenadler &auml;r docent i &auml;mnesdidaktik med inriktning mot spr&aring;k p&aring; Institutionen f&ouml;r pedagogik och specialpedagogik vid G&ouml;teborgs universitet.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Satu Manninen &auml;r professor i engelska med spr&aring;kvetenskaplig inriktning vid Spr&aring;k- och litteraturcentrum, Lunds universitet.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Eva Olsson &auml;r docent i &auml;mnesdidaktik med inriktning mot spr&aring;k vid Institutionen f&ouml;r pedagogik och specialpedagogik, G&ouml;teborgs universitet.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Joseph Siegel &auml;r professor i engelska med inriktning mot till&auml;mpad spr&aring;kvetenskap och utbildning vid Stockholms universitet.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Ellen Turner &auml;r universitetslektor och docent&nbsp;i engelska&nbsp;vid Spr&aring;k- och litteraturcentrum p&aring; Lunds universitet.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Cecilia Wads&ouml; Lecaros &auml;r universitetslektor och docent vid Spr&aring;k- och litteraturcentrum, Lunds universitet.</span></span></span></span></span></span>

<span ><span ><span ><span ><span ><span >Marcus Warnby &auml;r universitetslektor och proprefekt vid Institutionen f&ouml;r pedagogik och specialpedagogik, G&ouml;teborgs universitet.</span></span></span></span></span></span>