Skolan som politisk organisation

Skolan som politisk organisation
Medverkande
Förlag Gleerups Utbildning AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor224
Vikt366 gr
Utgiven2024-04-12
SABEm
ISBN 9789151109787

Styrningen av skolan sker i ett spänningsfält mellan stat och kommunala och enskilda huvudmän, och mellan politiker och de som arbetar i skolan. Staten bestämmer de övergripande målen för skolan, men det är huvudmännen som ansvarar för genomförandet av skolpolitiken. De statliga politiska målen är ibland svåra att tolka och genomföra i den lokala skolmiljön där förskollärare, lärare och rektorer har professionella uppfattningar om vad som kännetecknar en god skola. Den politiska agendan förändras dessutom ständigt: myndighetsmål eller marknadsmål, integration eller mångkulturalism, utvecklingslära eller kreationism? Resultaten av styrningen ovanifrån blir därmed att lokala och varierande praktiker och rutiner utvecklas för att skolprofessionerna ska ha riktlinjer för sitt vardagliga arbete och för att de ska veta hur olika situationer bör hanteras.

<strong>Skolan som politisk organisation</strong> belyser dessa fr&aring;gor i den samtida skolpolitiken tillsammans med historiska tillbakablickar och fram&aring;tblickande diskussioner. Boken ger exempel p&aring; v&auml;rdekonflikter som kan uppst&aring; i skolan och visar p&aring; strategier som anv&auml;nds f&ouml;r att hantera dessa konflikter. Sammantaget &auml;r boken en bra introduktion till omr&aring;det f&ouml;r studenter p&aring; l&auml;rar- och rektorsutbildningarna, f&ouml;rskoll&auml;rare, l&auml;rare och rektorer, politiker i stat och kommun och andra med intresse f&ouml;r skolfr&aring;gor.

I den fj&auml;rde upplagan har analysen av skolpolitiken uppdaterats och boken &auml;r kraftigt omarbetad. Denna upplaga inneh&aring;ller bland annat ett nyskrivet kapitel om marknadsstyrning i skolan. F&ouml;rfattarna &auml;r Paula Blomqvist, Anders Fredriksson, Maria Jarl, Hanna Kjellgren, Daniel Nordholm, Sofia Persson, Jon Pierre, Ann Quennerstedt, Fredrik Sj&ouml;gren och Wieland Wermke.

<strong>Maria Jarl </strong>&auml;r universitetslektor i utbildningsvetenskap vid Institutionen f&ouml;r pedagogik och specialpedagogik, G&ouml;teborgs universitet.

<strong>Jon Pierre</strong> &auml;r professor emeritus vid statsvetenskapliga institutionen, G&ouml;teborgs Universitet.&nbsp;

<strong>Paula Blomqvist</strong> &auml;r professor i statsvetenskap och verksam vid statsvetenskapliga institutionen, Uppsala universitet.&nbsp;

<strong>Anders Fredriksson</strong> &auml;r legitimerad gymnasiel&auml;rare och filosofie doktor i samh&auml;llsvetenskap med utbildningsvetenskaplig inriktning, G&ouml;teborgs universitet.&nbsp;

<strong>Hanna Stafhammar Kjellgren</strong> &auml;r filosofie doktor i statsvetenskap och verksam p&aring; H&ouml;gskolan V&auml;st som kvalificerad utredare.&nbsp;

<strong>Daniel Nordholm </strong>&auml;r docent i pedagogik vid Uppsala universitet med inriktning mot pedagogiskt ledarskap.&nbsp;

<strong>Sofia Persson</strong> &auml;r docent i sociologi och lektor vid Institutionen f&ouml;r pedagogik och specialpedagogik, G&ouml;teborgs universitet.&nbsp;

<strong>Ann Quennerstedt</strong> &auml;r professor i pedagogik vid Institutionen f&ouml;r humaniora, utbildnings- och samh&auml;llsvetenskap, &Ouml;rebro universitet.&nbsp;

<strong>Fredrik Sj&ouml;gren</strong> &auml;r filosofie doktor och lektor i statsvetenskap vid H&ouml;gskolan V&auml;st, d&auml;r han undervisar p&aring; internationella programmet f&ouml;r politik och ekonomi.&nbsp;

<strong>Wieland Wermke</strong> &auml;r professor i specialpedagogik vid Stockholms universitet.&nbsp;


&nbsp;