Etik, berättelser och samtal : att använda skönlitteratur i etikundervisning

Etik, berättelser och samtal : att använda skönlitteratur i etikundervisning
Medverkande
Förlag Gleerups Utbildning AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor160
Vikt262 gr
Utgiven2022-11-14
SABE
ISBN 9789151107547

Vad innebär en förmåga att möta andra människor med omsorg och respekt? Hur kan grundläggande demokratiska värden som jämlikhet och rättvisa, jämställdhet och likaberättigande, tolkas? Och på vilket sätt kan detta synliggöras och diskuteras i undervisning?

Etik är ett av läroplanens tydligast framskrivna perspektiv. Det ska genomsyra all verksamhet i skolan och finns med i de flesta av skolans ämnen, med särskild hemvist i religionskunskapsämnet.

Att undervisa i etik kan emellertid upplevas som en utmaning. Ett sätt att arbeta med svåra frågor i etikundervisningen är att ta hjälp av skönlitteraturen. Genom litteraturen ges eleverna möjligheter att möta situationer de inte hade mött annars, och på så vis förbereda sig för kommande händelser i det egna livet. I den här boken beskrivs en etikundervisning som med hjälp av skönlitteratur ger förutsättningar för elevers utveckling av en mångdimensionell etisk kompetens, det vill säga en kompetens att identifiera en etisk situation, att göra en bedömning av situationen, att motivera sina val och att sedan välja att handla.

I boken presenteras även en undervisningsmodell samt arton lektionsplaneringar för skönlitteraturbaserad etikundervisning i årskurs 5 och 8.

<strong>Olof Franck</strong> (red.) &auml;r professor i &auml;mnesdidaktik med inriktning mot samh&auml;llsorienterande &auml;mnen och docent i religionsfilosofi vid Institutionen f&ouml;r didaktik och pedagogisk profession, G&ouml;teborgs universitet.&nbsp;
<strong>Annika Lilja</strong> (red.) &auml;r docent i pedagogiskt arbete vid Institutionen f&ouml;r didaktik och pedagogisk profession, G&ouml;teborgs universitet.&nbsp;
<strong>Camilla Erenmalm</strong> &auml;r mellanstadiel&auml;rare p&aring; Bergums skola i G&ouml;teborg.&nbsp;
<strong>Marie-Louise Farm&auml;ngen</strong> &auml;r mellanstadiel&auml;rare p&aring; S&auml;r&ouml; skola i Kungsbacka kommun.&nbsp;
<strong>Anders Gjerl&ouml;v</strong> &auml;r l&auml;rare i de samh&auml;llsorienterande &auml;mnena p&aring; Lexby skola i Partille kommun.&nbsp;
<strong>Sara Johansson</strong> &auml;r l&auml;rare i svenska p&aring; Bergums skola i G&ouml;teborg.&nbsp;
<strong>David Lifmark</strong> &auml;r lektor i pedagogiskt arbete vid Institutionen f&ouml;r didaktik och pedagogisk profession, G&ouml;teborgs universitet. Hans forskningsintressen r&ouml;r l&auml;rares yrkesetik och v&auml;rdegrundsarbete.&nbsp;
<strong>Anna Lyngfelt</strong> &auml;r professor i &auml;mnesdidaktik med inriktning mot svenska vid Institutionen f&ouml;r didaktik och pedagogisk profession, G&ouml;teborgs universitet.&nbsp;
<strong>Christina Osbeck</strong> &auml;r professor i &auml;mnesdidaktik med inriktning mot samh&auml;llsorienterande &auml;mnen vid Institutionen f&ouml;r didaktik och pedagogisk profession, G&ouml;teborgs universitet.&nbsp;
<strong>Karin Sporre</strong> &auml;r professor i pedagogiskt arbete vid Institutionen f&ouml;r till&auml;mpad utbildningsvetenskap, Ume&aring; universitet.&nbsp;