Höj hörstyrkan! Lyssnande pedagogik idag och i framtiden

Höj hörstyrkan! Lyssnande pedagogik idag och i framtiden
Medverkande
Förlag Gleerups Utbildning AB
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor288
Vikt532 gr
Utgiven2023-07-03
SABEp
ISBN 9789151107530

30 &aring;r efter att lyssnandets pedagogik introducerades i Sverige erbjuder <strong>H&ouml;j h&ouml;rstyrkan! Lyssnande pedagogik idag och i framtiden</strong> en breddad och f&ouml;rdjupad inblick i flera s&auml;tt att n&auml;rma sig och praktisera lyssnande i f&ouml;rskolan och i f&ouml;rskoll&auml;rarutbildningen. I boken skriver&nbsp;svenska och norska forskare, f&ouml;rskoll&auml;rare, pedagoger, ateljeristor, pedagogistor, pedagogiska handledare och utvecklingsledare om sina kunskaper och erfarenheter av olika s&auml;tt att praktisera och t&auml;nka om lyssnande. Tillsammans uppmanar de f&ouml;rskolef&auml;ltets olika akt&ouml;rer att &ndash; som Filip fem &aring;r har kallat det &ndash; lyssna noga och &rdquo;h&ouml;ja h&ouml;rstyrkan&rdquo; i praktiserandet av lyssnande p&aring; flera nya s&auml;tt:

- Som en praktik som byggs upp med hj&auml;lp av flera olika teorier och didaktiska metoder f&ouml;r att m&ouml;ta b&aring;de grupper av barn och varje individuellt barns lek, utveckling och l&auml;rande.
- Som en nyfikenhetsdriven praktik p&aring; kognitions- och utvecklingsvetenskaplig grund.
- Som ett arbetss&auml;tt med de allra yngsta barnens spr&aring;k via danspraktiker.
- Som en fortbildningspraktik d&auml;r pedagoger sj&auml;lva g&ouml;r det barnen f&ouml;rv&auml;ntas g&ouml;ra.
- Som ett arbetss&auml;tt som kr&auml;ver specifika organisations- och ledningsformer.
- Som ett fenomen som kan analyseras filosofiskt och praktiskt f&ouml;r att inspirera pedagogers arbete med milj&ouml;- och klimatfr&aring;gor och andra avg&ouml;rande framtidsfr&aring;gor.

I boken m&ouml;ts popul&auml;rvetenskapliga versioner av forskningsartiklar och texter som bygger p&aring; kunskaper som v&auml;xt fram under m&aring;nga &aring;rs dokumenterad bepr&ouml;vad erfarenhet. Tillsammans kan de utmana f&ouml;rskolan att leva upp till sitt uppdrag genom att h&ouml;ja h&ouml;rstyrkan och lyssna mer noggrant och p&aring; flera olika s&auml;tt.
Boken riktar sig fr&auml;mst till studerande p&aring; f&ouml;rskoll&auml;rarprogrammet och verksamma f&ouml;rskoll&auml;rare och rektorer.

Bokens redakt&ouml;rer &auml;r Lena Aronsson, Camilla Eline Andersen och Hillevi Lenz Taguchi som alla har l&aring;ng erfarenhet fr&aring;n f&ouml;rskolans v&auml;rld som f&ouml;rskoll&auml;rare, f&ouml;rskolechefer, rektorer och/eller l&auml;rarutbildare och forskare i Sverige och Norge.
Lisbeth Angelsen &auml;r rektor f&ouml;r Gydas vei f&ouml;rskola.&nbsp;
&Aring;se Bakken &auml;r inneh&aring;llsansvarig p&aring; MUV Kreativt gjenbrukssenter Oslo.&nbsp;
Dijana Barun &auml;r f&ouml;rskolestrateg i stadsdelen Rinkeby-Kista i Stockholms stad.&nbsp;
Lise-Lotte Bjerv&aring;s &auml;r filosofie doktor i pedagogik p&aring; Institutionen f&ouml;r didaktik och l&auml;rares praktik vid Linn&eacute;universitetet.&nbsp;
Gunilla Dahlberg &auml;r professor emerita vid Stockholms universitet.&nbsp;
Christian Eidevald &auml;r docent i f&ouml;rskoledidaktik vid G&ouml;teborgs universitet och forskningsansvarig vid G&ouml;teborgs stads n&auml;rmare 400 f&ouml;rskolor.&nbsp;
Ingela Elfstr&ouml;m &auml;r filosofie doktor och lektor i f&ouml;rskoledidaktik vid Stockholms universitet.&nbsp;
Teresa Elkin Postila, &auml;r filosofie doktor i f&ouml;rskoledidaktik vid Stockholms universitet.&nbsp;
Sofia J. Frankenberg &auml;r doktor i psykologi, docent i f&ouml;rskoledidaktik och lektor i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning mot f&ouml;rskolan vid Stockholms universitet.&nbsp;
Charlotte Geijer arbetar som verksamhetsutvecklare inom G&ouml;teborgs stads f&ouml;rskolef&ouml;rvaltning.&nbsp;
Lovisa Gustafsson arbetar som f&ouml;rskoll&auml;rare med specialisering i skapande dans p&aring; Katarina V&auml;stra f&ouml;rskola i Stockholm.&nbsp;
Harold G&ouml;thson &auml;r en av grundarna till Reggio Emilia Institutet och var dess ledare under m&aring;nga &aring;r.&nbsp;
Bodil Halvars arbetar som universitetslektor och programansvarig vid f&ouml;rskoll&auml;rarutbildningen vid Stockholms universitet.&nbsp;
Heidi Hauge har arbetat som f&ouml;rskoll&auml;rare de senaste 25 &aring;ren, och &auml;r nu masterstudent vid Dronning Maud Minnes h&ouml;gskola f&ouml;r f&ouml;rskoll&auml;rarutbildning.&nbsp;
Kristin Hoen &auml;r f&ouml;rskoll&auml;rare och har arbetat Reggio Emilia-inspirerat i 25 &aring;r.&nbsp;
Johanne Ilje-Lien undervisar p&aring; f&ouml;rskoll&auml;rarutbildningen p&aring; OsloMet.&nbsp;
John Kaneko &auml;r leg.psykolog verksam i f&ouml;rskola och skola och doktorand i f&ouml;rskoledidaktik.&nbsp;
Tarja Karlsson H&auml;iki&ouml; &auml;r Fil. Dr. i konstvetenskap och bildvetenskap och professor i visuell och materiell kultur p&aring; HDK-Valand vid G&ouml;teborgs universitet.&nbsp;
Tove Lafton &auml;r professor i pedagogik vid f&ouml;rskoll&auml;rarutbildningen p&aring; OsloMet.&nbsp;
Kari Lerbak arbetar som universitetslektor vid fakulteten f&ouml;r l&auml;rarutbildning och pedagogik,&nbsp;
Ulla Lind &auml;r professor emerita i bildpedagogik vid Konstfack med m&aring;ng&aring;rig erfarenhet inom bildl&auml;rarutbildningen.&nbsp;
Pernilla M&aring;rtensson &auml;r f.d. grundskoll&auml;rare och adjunkt vid f&ouml;rskoll&auml;rar- och l&auml;rarutbildningen vid G&ouml;teborgs universitet.&nbsp;
Mona Nicolaysen &auml;r f&ouml;rskoll&auml;rare och pedagogista och arbetar f&ouml;r n&auml;rvarande med sin doktorsexamen vid Universitetet i S&oslash;r&oslash;st-Norge.&nbsp;
Nina Odegard &auml;r utbildad f&ouml;rskoll&auml;rare och har arbetat i och med f&ouml;rskolor inspirerade av Reggio Emilia i m&aring;nga &aring;r.&nbsp;
Sandra Oderud &auml;r s&auml;rskilt yrkesskicklig f&ouml;rskoll&auml;rare och avdelningsansvarig vid Bj&ouml;rkn&auml;s f&ouml;rskola i Nacka kommun.&nbsp;
Ann Merete Otterstad (red.) arbetar som professor vid fakulteten f&ouml;r pedagogik och internationella studier, Institutionen f&ouml;r f&ouml;rskolepedagogik, OsloMet.&nbsp;
Anna Palmer &auml;r docent i f&ouml;rskoledidaktik vid Stockholms universitet.&nbsp;
Tine Selinger &auml;r ledare f&ouml;r MUV Kreativt gjenbrukssenter Oslo.&nbsp;
Tonje Skoglund arbetar som universitetslektor vid fakulteten f&ouml;r l&auml;rarutbildning och pedagogik, institutionen f&ouml;r skol- och f&ouml;rskolepedagogik vid H&oslash;gskolen i Innlandet.&nbsp;
Gittel Strassman arbetar som atelj&eacute;rista i Centrums f&ouml;rskoleomr&aring;de i S&ouml;dert&auml;lje med fortbildnings- och utvecklingsuppdrag i omr&aring;dets f&ouml;rskolor.&nbsp;
Caroline Str&oslash;m-Pedersen &auml;r utbildad f&ouml;rskoll&auml;rare, atelj&eacute;rista vid Reggio Emilia Institutet i Stockholm och masterstudent vid OsloMet.&nbsp;
Johanna Unga &auml;r filosofie licentiat i f&ouml;rskoledidaktik och studierektor vid Stockholms universitet.