
Språkdidaktik

| Författare | |
|---|---|
| Förlag | Gleerups Utbildning AB | 
| Genre | Språk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker) | 
| Format | Häftad | 
| Språk | Svenska | 
| Antal sidor | 264 | 
| Vikt | 482 gr | 
| Utgiven | 2020-07-02 | 
| ISBN | 9789151104140 | 
SPRÅKDIDAKTIK handlar om språkundervisningen i ett didaktiskt helhetsperspektiv. Boken kommer nu i en sjätte upplaga och sedan boken kom ut första gången har mycket förändrats. I dagens skola läggs större fokus på språkundervisning för flerspråkighet vilket bland annat avspeglas i den nya upplagan. Lärare kommer heller inte enbart att undervisa barn och unga, utan också vuxna studerande.
Den första delen av boken ger en bred forskningsbakgrund till frågor som: Vad menas med kunskap? Vad är lärande? Hur skapar eleverna mening i undervisningen? Vad menas med kommunikativ kompetens, flerspråkiga klassrum, delaktighet och interaktion? I den nya upplagan av SPRÅKDIDAKTIK har den tidigare problematiserande diskussionen kring dessa frågor fått ett större utrymme.
Den andra delen av boken är mer direkt inriktad på arbetet i klassrummet. Utifrån forskning kring minne, läs- och hörförståelse, skrivprocess och kommunikation klargör författaren bland annat hur läraren kan arbeta med lyssnande och läsning i sin undervisning och hur eleverna kan arbeta med grammatik som produkt och process. Även olika aspekter av textproduktion med utgångspunkt i en syn på skrivandet som en kreativ, interaktiv verksamhet behandlas i boken, liksom möjliga vägar till autentisk kommunikation i undervisningens här och nu. 
Ulrika Tornberg är docent i pedagogik med språkdidaktisk inriktning och pensionerad lektor vid Örebro universitet. Hon har mångårig erfarenhet av språkundervisning, lärarutbildning, fortbildning av lärare och av språkdidaktisk forskning.
 
				




















