Utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan

Utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan
Författare
Förlag Liber
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor208
Vikt280 gr
Utgiven2023-05-30
SABEab.01
ISBN 9789147149247

Denna andra upplaga av Utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan är kraftigt reviderad och omarbetad, jämfört med den första upplagan som gavs ut 2015. Boken behandlar följande områden:

<ul> <li>hur den statliga synen på och styrningen av utvärderingsverksamheten i förskolan sett ut från 1970-talet fram till i dag</li> <li>grundläggande frågor i samband med utvärdering i förskolan till exempel utvärderingens syfte, uppläggning och funktioner</li> <li>hur verksamheten i förskolan kan utvärderas genom samtal</li> <li>hur förskolan handskas med uppdraget att bedöma förskolans kvalitet utan att bedöma enskilda barns kunskaper och färdigheter</li> <li>frågor om olika former av bedömningspraktik, till exempel pedagogisk dokumentation, utvecklingssamtal och individuella utvecklingsplaner</li> <li>bedömning av barn i en kunskapsekonomi</li> <li>en analys och diskussion av kvalitetsindikatorer i relation till barns lärande.</li> </ul>

Boken vänder sig till blivande och verksamma förskollärare, barnskötare, rektorer och huvudmän, liksom till andra som är intresserade av förskolefrågor.

I boken medverkar följande forskare inom förskolans område:
Lise-Lotte Bjervås, Sidsel Germeten, Eva M Johansson, Ann-Marie Markström, Emelie Moberg, Ann-Christine Vallberg Roth, Agneta Wallander Smith, Elisabeth Åsén Nordström.

<strong>Om författaren</strong>
Bokens huvudredaktör Gunnar Åsén är professor emeritus i didaktik vid Stockholms universitet och har forskat i ca 40 år om olika förskolefrågor.