Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan

Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Serie Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Författare
Förlag Liber
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor200
Vikt236 gr
Utgiven2022-06-10
SABEab.01
ISBN 9789147144303

I den här boken presenteras en rad nya perspektiv på det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan. Boken behandlar följande områden:

<ul> <li>Vad systematiskt kvalitetsarbete innebär i förskolan</li> <li>En historisk tillbakablick på hur utvärdering och bedömning av kvalitet vuxit fram och förändrats över tid</li> <li>Systematiskt kvalitetsarbete med barnet i centrum – från arbetslag till huvudman</li> <li>Att öppna upp för prövande av begreppet flerstämmig kvalitet i förskolan</li> <li>Pedagogisk dokumentation som en del i ett systematiskt kvalitetsarbete</li> <li>Det lärande samtalets betydelse i systematiskt kvalitetsarbete</li> <li>Pedagogiska relationer – kvalitetens brännpunkt</li> <li>Föräldrasamarbete och föräldradeltagande – två teman i det systematiska kvalitetsarbetet.</li> </ul>

Boken vänder sig till blivande och verksamma förskollärare, barnskötare, rektorer och huvudmän. Den kan med behållning också läsas av andra som är intresserade av förskolefrågor.

I boken medverkar såväl yngre som mer erfarna forskare inom förskolans område: Linn Eckeskog, Christian Eidevald, Ingela Elfström, Sven Persson, Ingegerd Tallberg Broman, Ann-Christine Vallberg Roth, Elisabeth Åsén Nordström och Gunnar Åsén.

Om författaren
Bokens redaktör, Gunnar Åsén, är professor emeritus i didaktik vid Stockholms universitet och har i cirka 40 år forskat om olika förskolefrågor. Han har medverkat i flera statliga utredningar och utvärderingar, bland annat som projektledare för Skolverkets båda nationella utvärderingar av förskolan.