Historiens Ansikte A

Historiens Ansikte A
Serie Historiens ansikte
Författare
Förlag Liber
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor496
Vikt0
Utgiven2009-04-22
ISBN 9789147079278
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Nyckelorden för Historiens ansikte är tolkningar, perspektiv, sammanhang – och nutid.
Boken ger eleverna ökad kunskap om historiska samband. Texten poängterar historien som en process och konstruktion, vilket bland annat innebär att källkritiska problem lyfts fram och diskuteras.
Historiens ansikte passar utmärkt för den nya ämnesplanen för Historia 1b. Komplettera med källövningar.

Läs mer
För att tydliggöra att historia alltid skapas i ett sammanhang är den svenska historien inskriven i den allmänna historien. Syftet med detta är att eleverna på ett naturligt sätt ska få djupare kunskaper om den historiska utvecklingen. På motsvarande sätt vävs genusperspektivet in i framställningen. Eleverna får därmed större förståelse för hur synen på manligt och kvinnligt har förändrats genom tiderna.
Historien presenteras kronologiskt, från forntid till nutid. Tyngdpunkten i boken ligger på utvecklingen i västvärlden.
Ett inledande kapitel tar upp historievetenskapens plats och roll i samhället. Här får eleverna även göra sig bekanta med enklare metodiska verktyg och perspektiv. Varje kapitel avslutas med ett avsnitt som sammanfattar och problematiserar den behandlade epoken men som också blickar framåt.

Innehåll
- Vad är historia?
- Den äldsta historien
- Antikens samhälle och kultur
- Europas tillkomst
- En dynamisk tid
- Nya världar och gamla
- Stormakternas Europa
- Mot nya tider
- Europa i omvandling
- Det moderna samhället tar form
- Konflikternas Europa
- Tiden mellan krigen
- Åren som förundrade världen
- En polariserad värld
- Historia i din tid

Boken finns inläst hos Inläsningstjänst.

Om författarna
Hanna Markusson Winkvist är utbildad gymnasielärare, filosofie doktor i historia och forskare vid historiska institutionen vid Göteborgs universitet.
Carina Rönnqvist är utbildad gymnasielärare, filosofie doktor i historia och universitetslektor i pedagogiskt arbete vid lärarutbildningen vid Umeå universitet.