
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder

| Författare | |
|---|---|
| Förlag | Studentlitteratur AB |
| Genre | Pedagogik |
| Format | Danskt band |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 203 |
| Vikt | 382 gr |
| Utgiven | 2025-09-23 |
| SAB | Em |
| ISBN | 9789144194974 |
Kraven på systematisk kvalitetsförbättring är fortsatt höga – men hur fungerar arbetet i praktiken? Med utgångspunkt i mångåriga erfarenheter och forskning visar författaren
• vilka krav som kan ställas på systematiskt kvalitetsarbete
• vad som kännetecknar olika typer av mål och hur dessa kan förtydligas
• några metoder för datainsamling, samt en grundläggande metodik för att genomföra analyser i det systematiska kvalitetsarbetet
• hur utvecklings- och förbättringsarbetet kan planeras, följas upp och utvärderas, samt hur förbättringskapaciteten kan kartläggas, analyseras och värderas.
Den fjärde upplagan innehåller flera uppdateringar, särskilt i fråga om läroplansförändringar, men också i relation till förändringar av nationella regleringar och rekommendationer kring det systematiska kvalitetsarbetet.
Boken vänder sig till alla som är berörda av systematiskt kvalitetsarbete inom skolväsendet. Den är lämplig som kurslitteratur i rektors- och lärarutbildningar samt som handbok för verksamma inom alla skolformer och fritidshem.
• vilka krav som kan ställas på systematiskt kvalitetsarbete
• vad som kännetecknar olika typer av mål och hur dessa kan förtydligas
• några metoder för datainsamling, samt en grundläggande metodik för att genomföra analyser i det systematiska kvalitetsarbetet
• hur utvecklings- och förbättringsarbetet kan planeras, följas upp och utvärderas, samt hur förbättringskapaciteten kan kartläggas, analyseras och värderas.
Den fjärde upplagan innehåller flera uppdateringar, särskilt i fråga om läroplansförändringar, men också i relation till förändringar av nationella regleringar och rekommendationer kring det systematiska kvalitetsarbetet.
Boken vänder sig till alla som är berörda av systematiskt kvalitetsarbete inom skolväsendet. Den är lämplig som kurslitteratur i rektors- och lärarutbildningar samt som handbok för verksamma inom alla skolformer och fritidshem.
























