
Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola

| Författare | |
|---|---|
| Förlag | Studentlitteratur AB |
| Genre | Pedagogik |
| Format | Danskt band |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 228 |
| Vikt | 277 gr |
| Utgiven | 2025-11-12 |
| ISBN | 9789144188935 |
Professionell utveckling via kollegiala arbetsformer är numera navet i de flesta förskolors och skolors utvecklingsprocesser. Ledarskapet är en nyckel i sådana processer. Den här boken är till för dig som axlar ett ledaransvar – kanske har du titeln processledare, utvecklingsledare, lärledare eller förstelärare?
Författarna till denna bok är forskare och skolutvecklare med praktisk erfarenhet av att utbilda processledare. De har utbildat över 1000 personer i processledarskap, självkännedom, gruppprocesser, samtalsmetoder, handledning, skolkultur, skolutveckling och systematiskt kvalitetsarbete.
Som läsare får du ta del av modeller för vetenskaplig systematik och strukturer för systematiskt kvalitetsarbete. Författarna erbjuder även en inblick i hur en skolas jordmån för utveckling kan identifieras och förstås genom analyser av och teorier om skolkulturer.
Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola erbjuder teorier, modeller och verktyg för att organisera och leda utvecklingsprocesser på individnivå, gruppnivå och organisationsnivå. Boken har en stark förankring i såväl forskning som beprövad erfarenhet och utgör ett stöd för processledare och rektorer när de arbetar med kvalitets-, praktik- och professionsutveckling till exempel inom ramen för det nationella professionsprogrammet.
Författarna till denna bok är forskare och skolutvecklare med praktisk erfarenhet av att utbilda processledare. De har utbildat över 1000 personer i processledarskap, självkännedom, gruppprocesser, samtalsmetoder, handledning, skolkultur, skolutveckling och systematiskt kvalitetsarbete.
Som läsare får du ta del av modeller för vetenskaplig systematik och strukturer för systematiskt kvalitetsarbete. Författarna erbjuder även en inblick i hur en skolas jordmån för utveckling kan identifieras och förstås genom analyser av och teorier om skolkulturer.
Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola erbjuder teorier, modeller och verktyg för att organisera och leda utvecklingsprocesser på individnivå, gruppnivå och organisationsnivå. Boken har en stark förankring i såväl forskning som beprövad erfarenhet och utgör ett stöd för processledare och rektorer när de arbetar med kvalitets-, praktik- och professionsutveckling till exempel inom ramen för det nationella professionsprogrammet.

























