Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola

Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola
Författare
Förlag Studentlitteratur AB
GenrePedagogik
FormatDanskt band
SpråkSvenska
Antal sidor228
Vikt277 gr
Utgiven2025-11-12
ISBN 9789144188935
Professionell utveckling via kollegiala arbetsformer är numera navet i de flesta förskolors och skolors utvecklingsprocesser. Ledarskapet är en nyckel i sådana processer. Den här boken är till för dig som axlar ett ledaransvar – kanske har du titeln processledare, utvecklingsledare, lärledare eller förstelärare?

Författarna till denna bok är forskare och skolutvecklare med praktisk erfarenhet av att utbilda processledare. De har utbildat över 1000 personer i processledarskap, självkännedom, gruppprocesser, samtalsmetoder, handledning, skolkultur, skolutveckling och systematiskt kvalitetsarbete.

Som läsare får du ta del av modeller för vetenskaplig systematik och strukturer för systematiskt kvalitetsarbete. Författarna erbjuder även en inblick i hur en skolas jordmån för utveckling kan identifieras och förstås genom analyser av och teorier om skolkulturer.

Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola erbjuder teorier, modeller och verktyg för att organisera och leda utvecklingsprocesser på individnivå, gruppnivå och organisationsnivå. Boken har en stark förankring i såväl forskning som beprövad erfarenhet och utgör ett stöd för processledare och rektorer när de arbetar med kvalitets-, praktik- och professionsutveckling till exempel inom ramen för det nationella professionsprogrammet.