
Specialpedagogik, pluralism och sociala utvägar i gymnasieskolans verksamheter - Om ideologi, teori och praktik i dåtid, nutid och framtid

| Författare | |
|---|---|
| Medverkande | |
| Förlag | Studentlitteratur AB |
| Genre | Pedagogik |
| Format | Häftad |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 312 |
| Vikt | 560 gr |
| Utgiven | 2022-10-17 |
| SAB | Eu |
| ISBN | 9789144159294 |
Genom bokens diskussion av och perspektiv på kvalitet och innebörder i skolverksamheter, ges läsarna av Specialpedagogik, pluralism och sociala utvägar i gymnasieskolans verksamheter möjligheter att genom samlade slutsatser och reflexionsavsnitt i texten, tolka och diskutera skeenden på gymnasiet i nutid med samhällsutvecklingen som backspegel. Övergripande fokus gäller rättigheten, värdet och känslan av att uppleva sig tillhöra en gemenskap.
Med hjälp av nutida och historiska nedslag i forskning lotsas läsaren in i analyser av i skolsammanhang obearbetade tankebanor. Boken kan på så sätt fungera pedagogiskt och socialt idéskapande: Den stimulerar till diskussion, eftertanke och handling för framtida skolverksamheter. Härmed ges, framhåller författarna, både studerande och lärare förutsättningar att formulera goda argument och utvägar för att agera insiktsfullt i sin yrkesvardag.
Boken vänder sig till blivande och verksamma specialpedagoger, pedagoger och skolledare samt forskare och lärare i specialpedagogik, pedagogik, psykologi, sociologi och utbildningshistoria. Även den samhällsintresserade allmänheten kan ha stort utbyte av boken.
Med hjälp av nutida och historiska nedslag i forskning lotsas läsaren in i analyser av i skolsammanhang obearbetade tankebanor. Boken kan på så sätt fungera pedagogiskt och socialt idéskapande: Den stimulerar till diskussion, eftertanke och handling för framtida skolverksamheter. Härmed ges, framhåller författarna, både studerande och lärare förutsättningar att formulera goda argument och utvägar för att agera insiktsfullt i sin yrkesvardag.
Boken vänder sig till blivande och verksamma specialpedagoger, pedagoger och skolledare samt forskare och lärare i specialpedagogik, pedagogik, psykologi, sociologi och utbildningshistoria. Även den samhällsintresserade allmänheten kan ha stort utbyte av boken.























