
Aktionsforskning i undervisningen : från idé till handling

| Författare | |
|---|---|
| Förlag | Studentlitteratur AB |
| Genre | Pedagogik |
| Format | Flexband |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 264 |
| Vikt | 510 gr |
| Utgiven | 2021-08-09 |
| SAB | Eab |
| ISBN | 9789144152042 |
Aktionsforskningens styrka ligger i att den för samman forskning med undervisning och lärares erfarenheter. I den här boken beskrivs aktionsforskningsprocessen från idé till konkret handling.
Teman som berörs är:
• uppstart och planering av processen
• metoder för dokumentation och analys
• olika samtalsmodeller
• hur barn och elever kan vara delaktiga i aktionsforskningsprocessen
• handledning, dess olika faser samt handledarrollen
• teoretiska perspektiv på kunskap, lärande och undervisning
• betydelsen av förväntningar som bidrar till reflektion, dialog och lärande.
Aktionsforskning i undervisningen: från idé till handling vänder sig till lärare och rektorer inom alla skolans stadier, från förskola till vuxenutbildning. Boken fungerar som vägledning för verksamma i förskolor och skolor som på egen hand vill initiera och genomföra en aktionsforskningsprocess i undervisningen, men den kan även användas i samverkansprojekt mellan universitet och skolverksamhet.
Teman som berörs är:
• uppstart och planering av processen
• metoder för dokumentation och analys
• olika samtalsmodeller
• hur barn och elever kan vara delaktiga i aktionsforskningsprocessen
• handledning, dess olika faser samt handledarrollen
• teoretiska perspektiv på kunskap, lärande och undervisning
• betydelsen av förväntningar som bidrar till reflektion, dialog och lärande.
Aktionsforskning i undervisningen: från idé till handling vänder sig till lärare och rektorer inom alla skolans stadier, från förskola till vuxenutbildning. Boken fungerar som vägledning för verksamma i förskolor och skolor som på egen hand vill initiera och genomföra en aktionsforskningsprocess i undervisningen, men den kan även användas i samverkansprojekt mellan universitet och skolverksamhet.
























