Märken och människor : om marknadssymboler som kulturella resurser

Märken och människor : om marknadssymboler som kulturella resurser
Författare
Förlag Studentlitteratur AB
GenreEkonomi
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor198
Vikt294 gr
Utgiven2018-06-29
SABQblbmd
ISBN 9789144108599
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Vilken roll spelar märken i människors konsumtion? Vad menas med att konsumenter konstruerar sin identitet med hjälp av märken? Kan det skapas gemenskaper kring märken? Finns det ett ökat motstånd mot märken? Detta är exempel på frågeställningar som diskuteras i boken. Den klassiska brand managementlitteraturen betraktar märken som ett sätt för företag att differentiera sina produkter och tjänster. Märken fyller emellertid många fler funktioner. Läsaren presenteras för en rad teorier hämtade från de senaste decenniernas forskning om konsumtionskultur. Den teoretiska grunden ger en god förståelse för hur märken blir betydelsefulla kulturella resurser för konsumenterna.
I denna tredje upplaga har boken genomgående uppdaterats för att avspegla det nuvarande forskningsläget. I synnerhet har avsnitten om autenticitet och märkespolysemi utvecklats. Dessutom har det tillkommit ett nytt kapitel om hur de insikter om märken som boken ger kan integreras med konventionella marknadsundersökningar för att få en mer komplett bild av märkens roll som kulturella resurser.