Hållbar marknadsföring : hur sociala, miljömässiga och ekonomiska hänsynstaganden

Hållbar marknadsföring : hur sociala, miljömässiga och ekonomiska hänsynstaganden
Författare
Förlag Studentlitteratur AB
GenreEkonomi
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor255
Vikt0
Utgiven2013-09-20
SABQblb
ISBN 9789144094632
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Intresset för hållbarhetsfrågor i allmänhet och hållbara företag i synnerhet har ökat avsevärt under de senaste åren, och idag fångar hållbarhetsfrågor intresset hos konsumenter, företagsledare, politiker, journalister, studenter och andra grupper. Det har hittills saknats vetenskaplig litteratur som speglar hållbarhetsdimensionens teori, analysmodeller och praktik från ett marknadsföringsperspektiv – och särskilt gäller detta litteratur som speglar svenska förhållanden.

Denna bok försöker fylla det tomrummet genom att ge insikter kring hur man som konsument, företagsledare eller student kan leva och få sina behov tillfredsställda utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. Särskilt inom marknadsföringsområdet är detta angeläget, då hållbarhet till sin natur är integrerat med t.ex. affärsmodeller, varumärken och marknadskommunikation.

Hederspris Årets marknadsföringsbok 2014

Hållbar marknadsföring belönades med hederspris i samband med utdelningen av Sveriges Marknadsförbunds årliga utmärkelse Årets Marknadsföringsbok. Motivering:

I boken Hållbar marknadsföring visar författarna på ett utmärkt sätt –såväl teoretiskt som praktiskt-  hur hållbarhet är integrerat med all marknadsföring i vid bemärkelse.