Att vara ledare

Att vara ledare
Författare
Förlag Studentlitteratur AB
GenreManagement
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor220
Vikt0
Utgiven2012-02-08
SABQbab
ISBN 9789144076195
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Att vara ledare vill ge dig en bred förståelse för ledarskap och en teoretisk bas samt verktyg för att vara ledare. Ledaren befinner sig i skärningspunkten mellan olika intressesfärer. Uppifrån deponerar organisationen sin önskan om resultat och effektivitet. Nedifrån deponerar medarbetarna sin önskan om att bli bekräftade och att få ett personligt utrymme. Denna speciella position är temat för boken.

Att vara ledare är upplagd som ett försök att efterlikna den process som en ledare genomgår, från det att hon lämnar golvnivån till det att en relativt trygg, etablerad position som ledare uppnåtts.

Boken var tidigare utgiven på Mareld under titeln Mellanchef. Den nya upplagan med namnet Att vara ledare ger en breddad och utvecklad beskrivning av ledarskap, och belyser särskilt hur ledaren fungerar i positionen mellan högsta ledningen och sin personal. Nytt i boken är en del teoretiska modeller, främst avseende komplexa system och ledningsgruppsarbete samt en uppdatering av litteraturreferenser.

Att vara ledare vänder sig i första hand till personer med ledningsansvar som är relativt nya i sin position, samt studenter vid utbilningar i organisation/ledarskap, beteendevetenskap, personaladministration och företagsekonomi.

Att vara ledare har tidigare givits ut av Bokförlaget Mareld med titeln Mellanchef och utges från och med denna andra upplaga av Studentlitteratur AB.