Generation.com - En historia om den nya ekonomins entreprenörer
Författare | |
---|---|
Förlag | Studentlitteratur AB |
Genre | Ekonomi |
Format | Ebok (EPUB) |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 203 |
Vikt | 0 |
Utgiven | 2002-04-12 |
ISBN | 9789144032788 |
Vi var några som förlorade respekten för det omöjliga. Målet var att lyckas nå självförverkligandet på egen hand. Anställning som sysselsättning betraktades, med ett subtilt förakt, möjligtvis som ett eventuellt skyddsnät, men absolut som ett andrahandsalternativ. Vi var skolade med stort självförtroende och till en viss egensinnighet. Vissa kallade oss bortskämda brats, andra dem som skulle rädda Sverige.
Vi tillhörde de hippa och vi lockade många till att lämna sina trygga positioner och följa oss i det ultimata försöket till självförverkligande.
Vi var Generation.com.
Detta är inledningen till en fascinerande beskrivning av den tidsanda som präglade Sverige kring millennieskiftet. Genom att följa utvecklingen av ett Internetföretags uppgång och fall, sett genom ett par unga entreprenörers ögon, får vi en bild av hur det egentligen gick till när nystartade företag kunde bli värderade till skyhöga belopp och äga en hel industri inom loppet av sex månader.
De här killarna, bland de bästa studenter en högskola kan önska sig, gjorde det alla deras klasskamrater drömde om, men inte vågade. Startade sitt eget ”imperium”. De blev dock fångade i tillväxtmanin, lyssnade på för många råd från giriga riskkapitalister och körde hela härligheten i diket. Benjamin Franklin lär en gång ha sagt att ”Erfarenhetens skola har höga avgifter, men för dårar finns ingen annan”. Vi som inte har råd att göra egna kostsamma misstag i ett allt mer komplext affärsliv har nu möjligheten att lära av dessa killar. Ett tidsdokument! Obligatorisk läsning för framtida, unga entreprenörer!
Sören Sjölander
Professor, Innovationsteknik, Chalmers Tekniska Högskola