
Förskolans demokratifostran : - i ett föränderligt samhälle

| Författare | |
|---|---|
| Förlag | Gleerups Utbildning AB | 
| Genre | Pedagogik | 
| Format | Häftad | 
| Språk | Svenska | 
| Antal sidor | 104 | 
| Vikt | 170 gr | 
| Utgiven | 2017-06-28 | 
| SAB | Eab.01 | 
| ISBN | 9789140695895 | 
I Sverige deltar nästan alla barn mellan ett och fem år i förskolans verksamhet. Därmed är förskolan en viktig kontaktyta mellan samhället och nya generationer medborgare.
Utmaningar som hotar demokratiska värden i samhället och som därmed också påverkar förskollärarens förutsättningar att arbeta med demokratifostran, har funnits i alla tider. Därför har förskolans demokratiuppdrag aldrig varit enkelt.
Författarnas utgångspunkt är att se förskolan som en samhällsarena. Det innebär att förändringar i samhället också märks i, påverkar och utmanar förskolans verksamhet. I boken presenteras en modell som hjälper till att överblicka och förhålla sig till händelser och förhållanden som har särskild betydelse för demokratifostran och dess villkor. Hit hör förändringar i synen på barn och barnomsorg, förskjutningar i läroplanens innehåll, förskollärarens professionella beredskap och kamratkulturers betydelse för norm- och värdefostran i barngruppen. Förskollärarens roll och ansvar i förskolans demokratifostran har en central plats i boken och diskuteras kontinuerligt utifrån konkreta exempel.
Solveig Hägglund, professor emerita i pedagogik, Annica Löfdahl Hultman, professor i pedagogiskt arbete och Nina Thelander, lektor i pedagogiskt arbete. Alla verksamma vid Karlstads universitet.
 
				





















