Text och kontext - perspektiv på textanalys

Text och kontext - perspektiv på textanalys
Författare
Förlag Gleerups Utbildning AB
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor232
Vikt410 gr
Utgiven2017-02-16
ISBN 9789140693648
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Denna bok finns även som e-bok (ISBN 9789151109220) och går att köpa via nätbokhandeln.

Vad är egentligen en text? Vad finns det för olika metoder för att analysera texter? Och vilka metoder lämpar sig för att besvara olika forskningsfrågor när det gäller texter?

Syftet med <strong>Text och kontext&nbsp;&ndash; perspektiv p&aring; textanalys</strong> &auml;r att presentera olika metoder f&ouml;r att analysera texter av olika slag och visa hur metoderna kan anv&auml;ndas f&ouml;r att besvara olika forskningsfr&aring;gor. F&ouml;rfattarna redog&ouml;r f&ouml;r ett antal unders&ouml;kningar av texter som h&ouml;r hemma i olika sammanhang &ndash; kontexter.

Undertiteln,&nbsp;<strong>perspektiv p&aring; textanalys</strong>, syftar p&aring; ett antal skilda forskningstraditioner som ofta anv&auml;nds inom dagens textforskning. Denna teoretiska och metodologiska variation ligger ocks&aring; till grund f&ouml;r uppl&auml;gget av boken. Den &ouml;vergripande tanken &auml;r att de olika kapitlen ska presentera unders&ouml;kningar &rdquo;fr&aring;n ax till limpa&rdquo; med s&auml;rskilt fokus p&aring; fem &ouml;vergripande omr&aring;den i fr&aring;ga om textanalys: retorisk analys, skriftbruksansatser, kritiska ansatser, multimodala ansatser och automatiska analyser av text.

<strong>Text och kontext</strong>&nbsp;riktar sig fr&auml;mst till studenter i svenska och i svenska som andraspr&aring;k, studenter inom olika l&auml;rarutbildningar, blivande spr&aring;kkonsulter och kommunikat&ouml;rer liksom blivande &ouml;vers&auml;ttare. Den kan ocks&aring; vara till nytta f&ouml;r andra som intresserar sig f&ouml;r analys av texter, till exempel samh&auml;llsvetare och kulturvetare.

Redakt&ouml;rer f&ouml;r boken &auml;r filosofie doktor Karin Helgesson, docent Hans Landqvist, docent Anna Lyngfelt, docent Andreas Nord och docent &Aring;sa Wengelin, alla universitetslektorer vid G&ouml;teborgs universitet.

Peter Andersson &auml;r filosofie doktor i nordiska spr&aring;k och universitetslektor i svenska spr&aring;ket vid G&ouml;teborgs universitet.

Christoffer Dahl &auml;r filosofie doktor i humaniora med inriktning mot utbildningsvetenskap och lektor i svenska med didaktisk inriktning vid H&ouml;gskolan Kristianstad.

Karin Helgesson &auml;r filosofie doktor i nordiska spr&aring;k och lektor i svenska vid G&ouml;teborgs universitet.

Per Holmberg &auml;r professor i svenska spr&aring;ket med inriktning mot spr&aring;kbruksforskning.

Hans Landqvist &auml;r filosofie doktor och docent i nordiska spr&aring;k vid G&ouml;teborgs universitet, docent i svenska spr&aring;ket vid Vasa universitet i Finland och universitetslektor i svenska spr&aring;ket vid G&ouml;teborgs universitet.

Anna Lyngfelt &auml;r docent i litteraturvetenskap och lektor i svenska med inriktning mot &auml;mnesdidaktik.

Andreas Nord &auml;r filosofie doktor och docent i nordiska spr&aring;k samt universitetslektor i svenska spr&aring;ket vid G&ouml;teborgs universitet.

Christina Olin-Scheller &auml;r professor i pedagogiskt arbete och anst&auml;lld vid institutionen f&ouml;r pedagogiska studier vid Karlstads universitet.

Sylvana Sofkova Hashemi &auml;r docent i utbildningsvetenskap och lektor i &auml;mnesdidaktik med inriktning mot svenska vid institutionen f&ouml;r didaktik och pedagogisk profession vid G&ouml;teborgs universitet.

Michael Tengberg &auml;r docent i pedagogiskt arbete vid institutionen f&ouml;r pedagogiska studier p&aring; Karlstads universitet.

&Aring;sa Wengelin &auml;r filosofie doktor i allm&auml;n spr&aring;kvetenskap, docent i handikappvetenskap och lektor i svenska vid G&ouml;teborgs universitet.

Kenneth Wilhelmsson &auml;r filosofie doktor i allm&auml;n spr&aring;kvetenskap vid G&ouml;teborgs universitet.