För flerspråkighet, kunskapsutveckling och inkludering. SOU 2019:18. Modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmål : Betänkande från Utredningen om modersmål och studiehandledning och motsvarande skolformer (U 2018:04)

För flerspråkighet, kunskapsutveckling och inkludering. SOU 2019:18. Modersmålsundervisning och studiehandledning på modersmål : Betänkande från Utredningen om modersmål och studiehandledning och motsvarande skolformer (U 2018:04)
Serie SOU 2019
Författare
Förlag Norstedts Juridik AB
GenreJuridik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor409
Vikt684 gr
Utgiven2019-05-06
SABEm-c.07611
ISBN 9789138249185
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen
Utredningen föreslår bland annat:
  • att modersmålsundervisningen ska regleras i timplanerna, vilket bland annat innebär att undervisningen knyts närmare skolans övriga verksamhet och att ämnet får en garanterad undervisningstid,
  • att elever ska ha rätt att delta i modersmålsundervisning oavsett hur många elever det finns hos en huvudman som önskar modersmålsundervisning i språket,
  • en förstärkt rätt till studiehandledning på modersmålet för nyanlända elever som tas emot inom skolväsendet i grundskolan och motsvarande skolformer,
  • ett uppdrag till Skolverket om att samordna och driva utvecklingen av studiehandledning på modersmålet.

Särskild utredare: Nihad Bunar