Samling för skolan. SOU 2017:35. Nationell strategi för kunskap och likvärdighet. : Slutbetänkande från 2015-års skolkommision
Serie | SOU 2017 (035) |
---|---|
Författare | |
Förlag | Wolters Kluwer |
Genre | Juridik |
Format | Häftad |
Språk | Svenska |
Antal sidor | 462 |
Vikt | 766 gr |
Utgiven | 2017-04-24 |
SAB | Em:oe |
ISBN | 9789138246016 |
Skolkommissionen föreslår en rad åtgärder för att stärka den svenska skolan. <ul><li>Stärkt huvudmannaskap genom statligt stöd och samverkan </li><li>Kommissionen anser att de statliga skolmyndigheternas uppgifter bör omprioriteras så att resurser frigörs till vetenskapligt förankrat utvecklingsstöd och främjande arbete, som effektivt kan bidra till ökad kvalitet i undervisningen. </li><li>fortsatta insatser för att säkra tillgången på behöriga lärare och skolledare till det svenska skolväsendet.</li><li>Förstärkt lärarutbildning så att lärosätena tilldelas tillräckliga resurser för att driva lärarutbildningar med hög kvalitet</li><li>Kommissionen föreslår att en nationell funktion för lärar- och skolledarutveckling inrättas.</li><li>Kommissionen förordar att staten efter fortsatt utredning ska ange en miniminivå för varje huvudmans resurser till undervisning och elevhälsa.</li><li>Kommissionen anser att det är nödvändigt med ett starkare nationellt ansvar för gymnasieskolans finansiering, dimensionering och lokalisering i ett regionalt perspektiv. </li><li>Garanterad undervisningstid</li><li>Ökade inslag av stöd och stimulans </li><li>En stärkt och mer tillgänglig elevhälsa</li><li>Aktivt skolval och minskad skolsegregation</li><li>Förändrade regler för placering vid skolenheter med kommunal huvudman. Närhetsprincipen får i dessa fall ersättas av ett urval som sker genom lottning.</li><li>Utredning om närhetsprincipen </li><li>Förändring i reglerna för mottagande av elever vid fristående skolor Kommissionen menar att huvudregeln liksom i dag ska vara att fri-stående skolor ska vara öppna för alla. </li><li>Regeringen bör tillsätta en utredning i syfte att ta fram ett system för gemensam antagning av elever till skolenheter inom förskole-klass och grundskola med kommunal respektive enskild huvudman. </li><li>Kontinuerlig läroplansutveckling </li><li>Ett sammanhållet uppföljnings- och utvärderingssystem</li></ul>
Beställ ditt eget exemplar för att ta del av alla förslag!
Särskild utredare: Jan-Eric Gustafsson
Beställ ditt eget exemplar för att ta del av alla förslag!
Särskild utredare: Jan-Eric Gustafsson