Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap

Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap
Serie Utbildningsvetenskaplig kärna
Författare
Förlag Natur & Kultur Digital
GenrePedagogik
FormatEbok (nedladdning & online)
SpråkSvenska
Vikt0
Utgiven2022-06-13
SABEa:d
ISBN 9789127828025

Den utbildningsvetenskapliga kärnan, UVK, är gemensam för alla lärarstuderande i Sverige och ska innehålla de grundläggande kunskaper och färdigheter som blivande förskollärare och lärare behöver. Den fungerar därmed som en gemensam bas och utgör i förlängningen grunden för ett gemensamt professionsspråk.

Kursboken <em>Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap</em>&nbsp;riktar sig i f&ouml;rsta hand till l&auml;rarstuderande, men kan &auml;ven med f&ouml;rdel l&auml;sas av den som &auml;r allm&auml;nt intresserad av utbildningsvetenskapens teorier och metoder och ta del av dess m&aring;ngfald. Boken t&auml;cker in centrala delar av den utbildningsvetenskapliga k&auml;rnan och belyser fr&aring;gor s&aring;som:

<ul> <li>Vad &auml;r kunskap och vetenskap samt vad inneb&auml;r olika teorier och metoder i forskning om utbildning?</li> <li>Hur organiseras utbildningsvetenskaplig forskning?</li> <li>Hur f&ouml;rh&aring;ller sig teori till till&auml;mpning inom utbildningsvetenskap?</li> <li>Hur bedrivs forskning med kvalitativa, kvantitativa och mixade metoder inom olika utbildningsvetenskapliga forskningsf&auml;lt?</li> <li>Hur kan forskning anv&auml;ndas som vetenskaplig grund i l&auml;raryrket?</li> </ul>


Med goda exempel p&aring; utbildningsvetenskaplig forskning, utifr&aring;n olika perspektiv, ger boken v&auml;gledning i hur forskning kan l&auml;sas kritiskt och konstruktivt. <em>Vetenskapsteori och forskningsmetoder i utbildningsvetenskap</em> ger blivande och verksamma l&auml;rare m&ouml;jlighet att ta del av den senaste forskningen och d&auml;rigenom bidra till en skola p&aring; vetenskaplig grund.&nbsp;

H&auml;r hittar du bokens <a href="http://www4.nok.se/smak/index.asp?isbn=9789127827394">inneh&aring;llsf&ouml;rteckning</a>.&nbsp;

<strong>Thomas Nygren</strong> &auml;r docent och universitetslektor vid Uppsala universitet. Han har m&aring;ng&aring;rig erfarenhet av undervisning p&aring; olika ungdomsskolor, Komvux och h&ouml;gskolor. I sin praktikn&auml;ra forskning om undervisning vid Ume&aring;, Stanford och Uppsala universitet har han anv&auml;nt olika perspektiv och kvalitativa, kvantitativa och mixade metoder.