Rum i förskolan : för barns lek och lärande

Rum i förskolan : för barns lek och lärande
Författare
Förlag Natur & Kultur Akademisk
GenrePedagogik
FormatDanskt band
SpråkSvenska
Antal sidor125
Vikt314 gr
Utgiven2020-11-16
SABEab.01
ISBN 9789127827943

Vad säger då forskningen om hur förskolans rum och möbler kan anpassas efter barnens och verksamhetens behov?

Boken beskriver, förutom forskning om rum i förskolan, hur barn kan involveras i processer som handlar om rum och förändring, och hur barns upplevelser av rum kan te sig. Utifrån tolv handfasta och inspirerande råd beskriver författarna hur rum kan utformas och hur möbler kan designas för en inbjudande och inkluderande förskola med lärande och lek i fokus.

Den här boken vänder sig till dig som förskollärare eller rektor i förskolan. Men även du som arbetar i skolan, leder pedagogiska utvecklingsarbeten eller ritar och designar förskolor, får här vägledning i hur rum som går i linje med styrdokument och pedagogik kan utformas.

 

<blockquote>

Det h&auml;r &auml;r en viktig och mycket l&auml;sv&auml;rd bok som st&auml;ller f&ouml;rskolans rum i relation till f&ouml;rskolans l&auml;roplan Lpf&ouml; 18 och i ett normmedvetet perspektiv d&auml;r l&auml;rande och lek s&auml;tts i fokus. Dessutom ger boken konkreta f&ouml;rslag p&aring; hur barnens delaktighet och inkludering i ett f&ouml;r&auml;ndringsarbete kan genomf&ouml;ras. Helhetsbetyg 4/5.

BTJ-h&auml;ftet nr 2, 2021

det h&auml;r &auml;r en bok som jag tycker att alla som arbetar i f&ouml;rskolan ska l&auml;sa! Jag hoppas den hamnar som studentlitteratur p&aring; f&ouml;rskoll&auml;rarutbildningar och barnsk&ouml;tarutbildningar. Den inspirerar samtidigt som den utmanar mig i mitt eget t&auml;nkande och det &auml;r d&aring; en bok blir riktigt anv&auml;ndbar tycker jag

Mia Ling&aring;ker, f&ouml;rskoll&auml;rare/utvecklingsledare S&ouml;dra G&aring;rdens f&ouml;rskola

</blockquote>