Relationellt ledarskap i klassrummet : Så skapas magi

Relationellt ledarskap i klassrummet : Så skapas magi
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor205
Vikt542 gr
Utgiven2020-08-28
SABEab
ISBN 9789127827936

Vad får skickliga lärare att lyckas?

I <em>Relationellt ledarskap</em> <em>i klassrummet</em> tar &Aring;sa Hirsh ett helhetsgrepp kring vad som k&auml;nnetecknar l&auml;rare och undervisning som f&aring;r elever att l&auml;ra sig, utvecklas och trivas i skolan. F&ouml;rfattaren har identifierat &aring;tta aspekter som diskuteras ing&aring;ende i var sitt kapitel, d&auml;r vi &auml;ven f&aring;r ta del av elevers autentiska r&ouml;ster.

I boken f&aring;r du exempelvis l&auml;sa om hur du:

<ul> <li>bygger goda relationer,</li> <li>skapar trygga l&auml;rmilj&ouml;er,</li> <li>kan anpassa din undervisning,</li> <li>skapar motivation,</li> <li>kan betona kunskapens praktiska nytta framf&ouml;r den formella.</li> </ul>


Varje kapitel avslutas med f&ouml;rslag p&aring; fr&aring;gor f&ouml;r kollegiala samtal.

Boken v&auml;nder sig till blivande och verksamma l&auml;rare som reflekterar &ouml;ver vilken typ av ledarskap som kr&auml;vs f&ouml;r att eleverna ska f&aring; b&auml;sta m&ouml;jliga f&ouml;ruts&auml;ttningar att l&auml;ra och utvecklas i ett inkluderande klassrum.

<h3>Sagt om boken:</h3>

&rdquo;&Aring;sa Hirsh lyckas p&aring; ett fantastiskt s&auml;tt att hantera detta sv&aring;ra &auml;mne p&aring; ett b&aring;de nyanserat och respektfullt s&auml;tt genom hela boken. Uppskattar &auml;ven att hon hela tiden &auml;r &ouml;ppen med sina st&auml;llningstaganden. Om jag fick v&auml;lja en bok att rekommendera till s&aring;v&auml;l l&auml;rarstudenter som verksamma l&auml;rare att anv&auml;nda som utg&aring;ngspunkt f&ouml;r diskussioner kring vad god undervisning inneb&auml;r, s&aring; hade jag absolut valt denna.&rdquo;
<strong>Anders J&ouml;nsson, professor i didaktik vid H&ouml;gskolan Kristianstad</strong>

"Boken utg&ouml;r ett v&auml;lkommet bidrag i litteraturen om relationellt ledarskap och kan fungera som utm&auml;rkt st&ouml;d f&ouml;r b&aring;de l&auml;rare och studenter i utvecklandet av en relationell kompetens."
<strong>Marie Leijon, BTJ-h&auml;ftet nr 21, 2020</strong>