Att undervisa för livslångt lärande : didaktiska perspektiv

Att undervisa för livslångt lärande : didaktiska perspektiv
Författare
Förlag Natur & Kultur Akademisk
GenrePedagogik
FormatDanskt band
SpråkSvenska
Antal sidor216
Vikt434 gr
Utgiven2020-01-07
SABEm.08
ISBN 9789127826878
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Om vi betraktar l&auml;rande som en process som utvecklas under hela livet &ndash; ja, d&aring; borde vi ocks&aring; aktivt undervisa och f&ouml;rbereda v&aring;ra elever f&ouml;r ett livsl&aring;ngt l&auml;rande. <em>Att undervisa f&ouml;r livsl&aring;ngt l&auml;rande</em> tar ett unikt helhetsgrepp genom att visa p&aring; samspelet inom och mellan &auml;mnen i en utbildning f&ouml;r en gemensam, h&aring;llbar framtid.

Skolan har ansvar att rusta eleverna f&ouml;r en alltmer komplex och global v&auml;rld. Varje individ beh&ouml;ver ocks&aring; f&aring; f&ouml;ruts&auml;ttningar att ta aktivt ansvar f&ouml;r ett h&aring;llbart liv och demokratiskt samh&auml;lle. <em>Att undervisa f&ouml;r livsl&aring;ngt l&auml;rande</em> visar hur du kan undervisa p&aring; ett s&auml;tt som &ouml;verensst&auml;mmer med FN:s och EU:s riktlinjer f&ouml;r livsl&aring;ngt l&auml;rande inom f&ouml;ljande omr&aring;den:

<ul> <li>l&auml;s- och skrivkunnighet</li> <li>flerspr&aring;kighet</li> <li>matematisk kompetens och kompetens inom naturvetenskap och teknik</li> <li>digital kompetens</li> <li>personlig och social kompetens samt kompetens att l&auml;ra att l&auml;ra</li> <li>medborgarskapskompetens</li> <li>entrepren&ouml;rskompetens</li> <li>kompetens p&aring; omr&aring;det kulturell medvetenhet och kulturyttringar.</li> </ul>


Varje omr&aring;de behandlas i varsitt kapitel och kopplas till rikligt med undervisningsverktyg. De modeller som presenteras &auml;r evidensbaserade och l&auml;tta att oms&auml;tta till klassrumspraktik. Boken v&auml;nder sig till studerande och verksamma l&auml;rare i alla &auml;mnen, men &auml;r i f&ouml;rsta hand anpassad efter undervisning i F&ndash;6.

<h3>Sagt om boken:</h3>

&rdquo;Den h&auml;r g&aring;ngen har hon [Barbro Westlund] tagit ett helhetsgrepp p&aring; undervisningen och skrivit om de n&ouml;dv&auml;ndiga f&ouml;ruts&auml;ttningarna f&ouml;r livsl&aring;ngt l&auml;rande; vad barn beh&ouml;ver f&ouml;r att lyckas b&aring;de i skol&auml;mnena och i livet. En viktig bok f&ouml;r alla l&auml;rare att l&auml;sa och samtala om!&rdquo;
<strong>Sara Persson, l&auml;rare i Gunnebo skola, tilldelades Svenskl&auml;rarpriset 2019, f&ouml;rfattare och f&ouml;rel&auml;sare</strong>

&rdquo;48 praktikn&auml;ra undervisningsmodeller inspirerar och g&ouml;r boken h&ouml;gst till&auml;mpbar i klassrummet!&rdquo;
<strong>Nina Danielsson, l&auml;rare i Farsta grundskola</strong>

"F&ouml;rfattaren ger &auml;ven m&aring;nga evidensbaserade tips p&aring; vad de kan g&ouml;ra i klassrummet. Texten torde intressera m&aring;lgruppen genom att vara en &ouml;vergripande diskussion om vad eleverna b&ouml;r l&auml;ra sig under sin skolg&aring;ng."
<strong>Linus Bj&ouml;rk, BTJ-h&auml;ftet nr 5, 2020</strong>

&rdquo;I boken presenteras &auml;mnes- och allm&auml;ndidaktiska kompetenser som kan ses som enskilda styrkor, men som i samspel ocks&aring; befruktar varandra!&rdquo;
<strong>Katarina Herrlin, lektor i didaktik vid Linn&eacute;universitetet, tilldelades Ingvar Lundbergpriset 2016, f&ouml;rfattare och f&ouml;rel&auml;sare</strong>