Från tyckare till tänkare : effektiva undervisningsstrategier

Från tyckare till tänkare : effektiva undervisningsstrategier
Författare
Medverkande
Förlag Natur & Kultur Akademisk
GenrePedagogik
FormatDanskt band
SpråkSvenska
Antal sidor270
Vikt520 gr
Utgiven2019-01-14
SABEab
ISBN 9789127822535
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

Vi lever i en tid där det personliga tyckandet ges större utrymme än det fördjupade tänkandet. Lärarens uppdrag är därför viktigare än någonsin.

<em>Fr&aring;n tyckare till t&auml;nkare</em> belyser hur effektiv undervisning kan bidra till att elever f&ouml;rst&aring;r p&aring; djupet, t&auml;nker kritiskt och l&ouml;ser problem. &Ouml;ver 100 strategier att testa i klassrummet presenteras. Ledande forskning varvas med fallbeskrivningar och konkreta undervisningsmodeller. Inneh&aring;llet &auml;r v&auml;l f&ouml;rankrat i skolans l&auml;roplaner som st&auml;ller h&ouml;ga krav p&aring; elevers f&ouml;rm&aring;ga att resonera och reflektera. H&auml;r finner du kort sagt allt du kan &ouml;nska f&ouml;r att st&ouml;dja dina elever i att bli skickliga t&auml;nkare.

<em>Fr&aring;n tyckare till t&auml;nkare </em>v&auml;nder sig i f&ouml;rsta hand till l&auml;rare i grundskolan och p&aring; gymnasiet.

Sagt om boken:

<em>Boken &auml;r upplagd tematiskt och behandlar olika aspekter av l&auml;rande och t&auml;nkande i sju kapitel. [...] Med de teoretiska f&ouml;rdjupningarna f&ouml;ljer fallstudier och en omfattande m&auml;ngd aktiviteter f&ouml;r l&auml;rare att testa med sina elever. Han sammanfattar varje kapitel och har &auml;ven reflektionsfr&aring;gor. Det h&auml;r &auml;r en typ av bok som l&auml;rare v&auml;lkomnar, eftersom den har id&eacute;er att testa omg&aring;ende i klassrummet. M&aring;lgruppen kommer att uppskatta den lika mycket som den f&ouml;reg&aring;ende boken tack vare att Hjort har ett tydligt uppl&auml;gg och inspirerande aktiviteter samtidigt som texten &auml;r i niv&aring; med m&aring;lgruppens studiebakgrund.</em>
Linus Bj&ouml;rk, BTJ-h&auml;ftet nr 7, 2019.