Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik

Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Författare
Medverkande
Förlag Natur & Kultur Akademis
GenrePedagogik
FormatDanskt band
SpråkSvenska
Antal sidor207
Vikt350 gr
Utgiven2017-09-23
SABEuc
ISBN 9789127819047
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

<strong>Autism och ADHD i skolan och tydliggörande pedagogik</strong>


I boken <em>Autism och adhd i skolan – handbok i tydliggörande pedagogik</em> förklarar författarna elevernas ojämna förmågor och svårigheter, hur de kan upptäckas i skolan och framför allt hur du med tydliggörande pedagogik kan anpassa undervisningen och skoldagen. Med tydliggörande pedagogik blir skolan begriplig, hanterbar och meningsfull. Tack vare enkla tekniker kan du kompensera för nedsatta funktionsförmågor och dra nytta av elevernas styrkor, så att dina elever kan nå kunskapsmålen.Det är dags att låsa upp alla dörrar och skapa en tillgänglig skola!


<em>Autsism och adhd i skolan</em> är en praktisk handbok är skriven för alla inom skolans värld, främst från förskoleklass till årskurs 9: lärare, speciallärare, personal inom elevhälsan, pedagoger på fritidshem och elevassistenter. Den kan med fördel även inspirera personal i gymnasieskolan och läsas av föräldrar.


<strong>Sagt om boken:</strong>


<em>Bokens styrka ärde många exempel som ges och den fungerar bra som praktisk handbok för pedagoger. De olika strategier sompresenteras passar de flesta elever i skolan och kan ses som verktyg för att skapa en inkluderande lärmiljö som ärförutsägbar, tydlig och ger möjlighet till såväl energi och motivation som återhämtning. Ett angeläget avsnitt tarupp motivationens väsentliga betydelse för lärande och inspiration.</em>

Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 2, 2018

Hur kan vi pedagoger arbeta för att skoldagarna ska vara begripliga, hanterbara och meningsfulla för alla elever? Boken Autism och ADHD i skolan - handbok i tydliggörande pedagogik - ger nödvändiga nycklar för att öppna även de dörrar med flest lås. Den ger konkreta exempel, övningar och tekniker även för oss som möter dessa elever i gymnasiet. Den inspirerar oss att ännu mer jobba för en skola som är tillgänglig för alla.

<em>Joakim Blom, samordnare, Annica Svartserud, Specialpedagog och Anna Lindberg, lärare i svenska och engelska, Rudbecks AST- enhet.</em>