
Språkstimulering. D. 2, Aktiviteter och åtgärder i förskoleåldern

| Serie | Lärare Lär |
|---|---|
| Författare | |
| Medverkande | |
| Förlag | Natur & Kultur Läromedel och Akademi |
| Genre | Språk (inkl. lexikon, parlörer och ordböcker) |
| Format | Häftad |
| Språk | Svenska |
| Antal sidor | 272 |
| Vikt | 430 gr |
| Utgiven | 2006-02-15 |
| SAB | Eabf.01 |
| ISBN | 9789127722811 |
Bente Eriksen Hagtvet, professor i specialpedagogik vid Oslo universitet, visar i boken <em>Språkstimulering</em> på det samband som finns mellan barns tal- och skrivutveckling. Utifrån utvecklingspsykologiska och didaktiska teorier framhåller hon betydelsen av ett tidigt förebyggande arbetssätt. Genom att tillrättalägga och skapa goda miljöer för barns lärande – fria från misslyckanden – skapar den goda och engagerade pedagogen förutsättningar för att öka barnens kompetens och deras motivation för att utveckla sitt lärande.
De tidiga åren lägger grunden för fortsatt lärande; de fem första åren är pedagogiskt "gyllene" år. Böckerna visar på betydelsen av tidig och medveten språkstimulering genom lek. Del 1, <em>T</em><em >al och skrift i förskoleåldern</em>, är mer teoretisk medan del 2, <em>A</em><em >ktiviteter och åtgärder i förskolan</em>, innehåller mer förslag till arbetssätt.
Boken <em>Språkstimulering </em>består av två delar och ingår i <strong>Lärare Lär-serien</strong>, som inspirerar, väcker debatt och för ut aktuell forskning inom pedagogik och lärande.























