Anknytning i förskolan : vikten av trygghet för lek och lärande

Anknytning i förskolan : vikten av trygghet för lek och lärande
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel
GenrePedagogik
FormatInbunden
SpråkSvenska
Antal sidor328
Vikt612 gr
Utgiven2023-08-21
SABEm.01
ISBN 9789127462977

<em>Pia har varit p&aring; f&ouml;rskolan i n&aring;gon m&aring;nad och &auml;r en f&ouml;rsiktig flicka. Hon tycker om sin pedagog Karin, men k&auml;nner sig &auml;nnu inte helt trygg med henne. F&ouml;r&auml;ldrarna kommer d&auml;rf&ouml;r till f&ouml;rskolan i god tid varje morgon, s&aring; att de har tid att finnas med i bakgrunden en liten stund medan Karin &aring;terknyter kontakten med Pia. N&auml;r Pia k&auml;nner sig trygg med Karin &auml;r hon redo att b&ouml;rja leka med de andra barnen.</em>

Anknytning i f&ouml;rskolan visar att trygga relationer med pedagoger i f&ouml;rskolan &auml;r en f&ouml;ruts&auml;ttning f&ouml;r utveckling och l&auml;rande, s&auml;rskilt f&ouml;r de yngre barnen. Tryggheten g&ouml;r att de kan slappna av och &auml;gna sig &aring;t lek och utforskande. Men hur skapas trygga relationer till pedagogerna i f&ouml;rskolan?

F&ouml;rfattarna f&ouml;rklarar grunderna i anknytningsteori och visar med m&aring;nga exempel hur denna kunskap kan anv&auml;ndas i f&ouml;rskolans vardag, som vid introduktion, h&auml;mtning, samling, lek och vila. De beskriver &auml;ven hur barns temperament p&aring;verkar barnens samspel med andra barn och pedagoger i f&ouml;rskolan.

Denna nya utg&aring;va &auml;r anpassad till f&ouml;rskolans l&auml;roplan (Lpf&ouml; 18) och uppdaterad med ny forskning.

<em>Anknytning i f&ouml;rskolan</em> &auml;r skriven f&ouml;r blivande och verksamma pedagoger som arbetar med de yngsta barnen i f&ouml;rskolan, men &auml;ven f&ouml;r f&ouml;r&auml;ldrar och andra intresserade.

<strong>Malin Broberg</strong> &auml;r leg. psykolog och professor i psykologi. Hon disputerade 2004 p&aring; en avhandling om f&ouml;r&auml;ldrar som har barn med funktionsneds&auml;ttningar. Under 2023 blir Malin rektor f&ouml;r G&ouml;teborgs universitet.

<strong>Birthe Hagstr&ouml;m</strong> &auml;r f&ouml;rskoll&auml;rare, speciall&auml;rare och fil.dr i pedagogik. Hon disputerade &aring;r 2010 p&aring; avhandlingen &rdquo;Kompletterande anknytningsperson p&aring; f&ouml;rskola&rdquo;. Birthe &auml;r en flitigt anlitad f&ouml;rel&auml;sare.

<strong>Anders Broberg</strong> &auml;r leg. psykolog och leg. psykoterapeut. Han &auml;r professor emeritus i klinisk psykologi vid G&ouml;teborgs universitet. Han &auml;r bland annat f&ouml;rfattare till Anknytningsteori (2020).