Barns språkutveckling : som grund för språkutvecklande arbetssätt

Barns språkutveckling : som grund för språkutvecklande arbetssätt
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel och Akademi
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor248
Vikt0
Utgiven2025-06-26
ISBN 9789127462540

Vilka språkliga färdigheter utvecklas genom olika metoder och aktiviteter i förskolan? Vad kan vi egentligen förvänta oss av barns språkliga förmåga under deras förskoletid? Och hur kan vi ge språkligt stöd utifrån vår kunskap om språkets struktur och barns utveckling?

Begreppet &rdquo;spr&aring;kutvecklande arbetss&auml;tt i f&ouml;rskolan&rdquo; innefattar tre centrala delar &ndash; spr&aring;k, utveckling och arbetss&auml;tt &ndash; och i <em>Barns spr&aring;kutveckling</em> v&auml;vs dessa samman till en helhet. H&auml;r ges insikter om spr&aring;kets olika best&aring;ndsdelar, om barns spr&aring;kutveckling samt om hur didaktiska metoder kan stimulera spr&aring;ket ur flera perspektiv. Syftet &auml;r att st&ouml;dja b&aring;de yrkesverksamma f&ouml;rskoll&auml;rare och studenter att knyta relevant teori till det dagliga arbetet med barns spr&aring;k och kommunikation.

Spr&aring;kexponeringen beh&ouml;ver h&aring;lla h&ouml;g kvalitet och utg&aring; fr&aring;n b&aring;de barnets befintliga spr&aring;kniv&aring; och dess fortsatta utveckling. <em>Barns spr&aring;kutveckling</em> v&auml;nder sig till dig som vill arbeta medvetet och systematiskt med spr&aring;k i f&ouml;rskolans praktik &ndash; med ett helhetsperspektiv p&aring; vad spr&aring;k &auml;r och hur det kan fr&auml;mjas.

<h3>Sagt om boken:</h3>

&rdquo;En efterl&auml;ngtad bok som f&ouml;renar kunskap om barns spr&aring;kutveckling med praktiska arbetss&auml;tt &ndash; ov&auml;rderlig f&ouml;r f&ouml;rskoll&auml;rare, l&auml;rarutbildare och studenter i spr&aring;kutvecklande arbete p&aring; vetenskaplig grund.&rdquo;
<strong>Christian Eidevald, l</strong><strong>eg. f&ouml;rskoll&auml;rare och g&auml;stprofessor </strong><strong>i pedagogik, S&ouml;dert&ouml;rns h&ouml;gskola</strong>

&rdquo;&Auml;ntligen! Det har l&auml;nge saknats ett samlat verk d&auml;r spr&aring;kutveckling och didaktik beskrivs och relateras till varandra. Syns&auml;tt och terminologi inom lingvistik och didaktik skiljer sig &aring;t p&aring; m&aring;nga s&auml;tt. F&ouml;rfattarna beskriver s&aring;v&auml;l skillnader som likheter och reder ut den v&auml;v av f&ouml;rm&aring;gor och handlingar som utg&ouml;r barns spr&aring;k under f&ouml;rskole&aring;ldern. De m&aring;nga exemplen och den tydliga genomg&aring;ngen av grundl&auml;ggande svensk grammatik g&ouml;r detta till viktig l&auml;sning &auml;ven f&ouml;r skolan.&rdquo;
<strong>Tove Nilsson Gerholm, d</strong><strong>ocent i barns spr&aring;kutveckling, institutionen </strong><strong>f&ouml;r lingvistik, Stockholms universitet</strong>

&rdquo;Med vetenskaplig grund tar den h&auml;r efterl&auml;ngtade boken ett helhetsgrepp om spr&aring;k, barns spr&aring;kutveckling och hur pedagogiska arbetss&auml;tt kan fr&auml;mja det viktiga arbetet med spr&aring;k i f&ouml;rskolan. Den hj&auml;lper f&ouml;rskoll&auml;rare att oms&auml;tta teori i praktik f&ouml;r att p&aring; b&auml;sta s&auml;tt st&auml;rka varje barns spr&aring;kliga utveckling.&rdquo;
<strong>Katja Taimela, r</strong><strong>ektor, S&ouml;dert&auml;lje kommun</strong>