Utmärkt lärare : forskningen om lärarskicklighet och vägarna dit

Utmärkt lärare : forskningen om lärarskicklighet och vägarna dit
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor320
Vikt630 gr
Utgiven2023-08-11
SABEp.04
ISBN 9789127461291

Vad utmärker skickliga lärare? Går det verkligen att objektivt bedöma frågan utan att hamna i subjektiva värderingar och preferenser? Hur ser vägarna till lärarskicklighet ut och vad kan forskningen bidra med för svar?

D&aring; l&auml;rarskicklighet &auml;r den enskilt mest betydelsefulla faktorn f&ouml;r att n&aring; goda elevresultat &auml;r fr&aring;gan om vad som k&auml;nnetecknar en utm&auml;rkt l&auml;rare central. <em>Utm&auml;rkt l&auml;rare</em> bygger p&aring; f&ouml;rfattarnas genomg&aring;ng av de senaste tjugo &aring;rens svenska och internationella forskning om s&aring;v&auml;l yrkesutveckling som l&auml;rarkompetens och visar vilka kvaliteter som k&auml;nnetecknar l&auml;rarskicklighet.

Genom olika perspektiv och exempel utreds &auml;ven forskningens svar p&aring; vad som b&ouml;r g&ouml;ras f&ouml;r att tillgodose behovet av l&auml;rare och skapa f&ouml;ruts&auml;ttningar f&ouml;r en st&auml;ndigt p&aring;g&aring;ende yrkesutveckling. De sammantagna resultaten ger forskningsgrundade m&aring;lbilder och stakar ut v&auml;gen f&ouml;r att f&aring; fler att utvecklas till skickliga l&auml;rare genom l&auml;rarutbildning, kollegialt l&auml;rande, kompetensutveckling och professionsprogram. Fem slutsatser ger riktningen f&ouml;r framtiden.

<em>Utm&auml;rkt l&auml;rare</em> ing&aring;r i den s&aring; kallade <em>Utm&auml;rktserien</em> och v&auml;nder sig till blivande och verksamma l&auml;rare, men ocks&aring; till rektorer, skolchefer, skolutvecklare, politiker, beslutsfattare och andra med intresse f&ouml;r att utveckla skolans kvalitet och m&aring;luppfyllelse.

Tidigare utgivna b&ouml;cker i serien &auml;r: <em>Utm&auml;rkt undervisning</em> (2020), <em>Utm&auml;rkt skolutveckling</em> (2016), samt <em>Utm&auml;rkt ledarskap i skolan</em> (2018).

<h3>
Sagt om boken:</h3> <div>

&rdquo;En efterl&auml;ngtad bok som provocerar och utbildar! H&aring;kansson och Sundberg utmanar vanliga f&ouml;rest&auml;llningar om vad som utm&auml;rker bra l&auml;rare och visar att forskningen har svar. Boken &auml;r en unik genomg&aring;ng av svensk och internationell forskning och obligatorisk l&auml;sning f&ouml;r alla som arbetar med l&auml;rares utbildning och professionsutveckling.&rdquo;
<strong>Maria Jarl, fil dr och universitetslektor vid G&ouml;teborgs universitet</strong>

&rdquo;En utm&auml;rkt introduktion till forskning om l&auml;rarskicklighet. Fina &ouml;versikter och analyser visar p&aring; b&aring;de komplexiteten i fr&aring;gan och p&aring; v&auml;gar till &ouml;kad l&auml;rarskicklighet. Behovet av att f&ouml;rdjupa elevers l&auml;rande, &ouml;ka skolans likv&auml;rdighet och arbetet med professionsprogram f&ouml;r l&auml;rare, f&ouml;rskoll&auml;rare och rektorer, g&ouml;r den eviga tematiken om l&auml;rares kunskap och kompetens osedvanligt aktuell.&rdquo;
<strong>Bj&ouml;rn &Aring;strand, leg. l&auml;rare, historiker och lektor i pedagogiskt arbete</strong>

</div>