Tydliggörande pedagogik i anpassad skola och LSS : för unga med intellektuell funktionsnedsättning

Tydliggörande pedagogik i anpassad skola och LSS : för unga med intellektuell funktionsnedsättning
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor247
Vikt464 gr
Utgiven2024-01-09
SABEu
ISBN 9789127461079

Den här boken visar hur tydliggörande pedagogik, med stort fokus på lyhörd kommunikation och visuella stöd, kan göra tillvaron mer begriplig, hanterbar och meningsfull för barn och unga i anpassad skola och LSS-verksamheter.

Tydliggörande pedagogik handlar om att visualisera och ge tydliga svar på vardagens frågor, som: Vad ska vi göra idag? Hur kommer utflykten gå till? Vem hämtar mig? Författarna visar hur struktur och tydliga rutiner tillsammans med bildstöd och hjälpmedel kan stärka barnens självständighet och skapa bättre förutsättningar för delaktighet, kommunikation och samspel. Ett helhetstänk och gott samarbete mellan skola, LSS-verksamhet och hem är utgångspunkten för att bygga den förutsägbarhet och trygghet barnen behöver.

Många av de metoder som presenteras i boken är lätta att komma i gång med och fungerar på generell nivå: med en enskild individ, i klass, på fritids, en hel skola eller verksamhet. Andra metoder tar mer tid att implementera men ger stor utdelning på sikt.

<em>Tydligg&ouml;rande pedagogik i anpassad skola och LSS</em> &auml;r en bok f&ouml;r dig som arbetar i anpassad grundskola, anpassad gymnasieskola eller inom LSS: ledningsfunktioner, kursansvariga och all personal som arbetar n&auml;rmast de barn och unga som vi finns till f&ouml;r. Den kan &auml;ven anv&auml;ndas f&ouml;r er som arbetar med vuxna med intellektuell funktionsneds&auml;ttning.

<h3>Sagt om boken:</h3>

&rdquo;Boken sammanfattar den komplexa v&auml;rld som varje elev inom anpassad skola m&ouml;ter, och som jag i mitt praktiska arbete som specialpedagog kan relatera till. Det &auml;r en bok som skolans olika professioner b&ouml;r l&auml;sa och samarbeta utifr&aring;n, f&ouml;r att ge alla elever m&ouml;jlighet att utvecklas s&aring; l&aring;ngt som m&ouml;jligt utifr&aring;n sina unika f&ouml;ruts&auml;ttningar.&rdquo;
<strong>Diana Storvik, specialpedagog, Frejagymnasiet i M&ouml;lndal, f&ouml;rfattare, f&ouml;rel&auml;sare och bloggare</strong>

&rdquo;Att se och f&ouml;rst&aring; helheten &auml;r det viktigaste f&ouml;r ett lyckat samspel med en annan m&auml;nniska. Den h&auml;r boken skapar m&ouml;jlighet att se sammanhang vilket g&ouml;r att val av metoder och redskap kan individanpassas f&ouml;r b&auml;sta m&ouml;jliga kommunikation. Jag tycker s&aring; mycket om den h&auml;r boken som p&aring; ett l&auml;ttillg&auml;ngligt s&auml;tt ger b&aring;de helhetsperspektiv och en detaljerad didaktik, den ger f&ouml;ruts&auml;ttningar f&ouml;r ett livsl&aring;ngt l&auml;rande f&ouml;r alla!&rdquo;
<strong>Maria Krafft Helgesson, inspirat&ouml;r, utbildare och f&ouml;rfattare, Mariposa Kompetenscenter</strong>

&rdquo;Boken visar p&aring; styrkan i ett helhetst&auml;nkande och ger m&ouml;jligheter att arbeta systematiskt mot att barnen ska utvecklas mot sj&auml;lvst&auml;ndighet och st&auml;rka sin kommunikation och sitt samspel. Det &auml;r en mycket l&auml;ttillg&auml;nglig och h&ouml;gkvalitativ bok med metoder som &auml;r tydliga.&rdquo;
<strong>Katharina Jacobsson, BTJ-h&auml;ftet nr 6, 2024</strong>