Utveckla matematiskt tänkande : - i förskoleklass

Utveckla matematiskt tänkande : - i förskoleklass
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel
GenrePedagogik
FormatSpiralbunden
SpråkSvenska
Antal sidor250
Vikt818 gr
Utgiven2021-11-09
SABEabt
ISBN 9789127460591

Innehållet i boken är uppdelat på undervisningsaktiviteter och uppdrag. Uppdelningen är gjord för att undervisningen ska kunna anpassas till elevers olika behov. Aktiviteterna har fokus på taluppfattning och passar bäst för undervisning på individ- eller gruppnivå. Uppdragen har fokus på problemlösning och passar bäst för undervisning på gruppnivå. Elever som behöver stöd kan identifieras med hjälp av information från förskolan, egna observationer eller bedömningar utifrån Skolverkets kartläggning Hitta matematiken.

<h3>Undervisningsaktiviteter och uppdrag</h3>

Undervisningsaktiviteterna &auml;r indelade i tre matematiska omr&aring;den:

<ul> <li>f&ouml;rst&aring; talen 0&ndash;5</li> <li>tals uppbyggnad</li> <li>ordproblem med addition och subtraktion.</li> </ul>

Varje undervisningsaktivitet har en progression som hj&auml;lper eleven att bygga upp kunskaper steg f&ouml;r steg. Eftersom progressionen i matematiken &auml;r inbyggd kan du l&auml;gga allt fokus p&aring; eleven och elevens l&auml;rande i varje situation! I handledningen f&aring;r du veta vilka fr&aring;gor du kan st&auml;lla, vad du b&ouml;r observera samt vad ni kan samtala om. Till varje omr&aring;de finns en diagnos och ett underlag f&ouml;r dokumentation av elevens kunskapsutveckling.

Uppdragen har en annan karakt&auml;r. H&auml;r f&aring;r eleverna praktiskt l&ouml;sa problem med fokus p&aring; klassificering och sortering, m&ouml;nster, rumsuppfattning, m&auml;tning samt f&ouml;r&auml;ndring. De f&aring;r f&ouml;ra enkla matematiska resonemang samt unders&ouml;ka och reflektera &ouml;ver problemst&auml;llningar.

Till b&aring;de undervisningsaktiviteter och uppdrag finns kopieringsunderlag i boken.

<p >Boken &auml;r skriven f&ouml;r f&ouml;rskoleklass men &auml;r &auml;ven en god hj&auml;lp f&ouml;r elever som bed&ouml;ms vara i behov av st&ouml;d under de f&ouml;rsta skol&aring;ren.

<h3>Forskning och matematikdidaktik</h3>

Boken inneh&aring;ller &auml;ven aktuell forskning om utvecklingen av matematiskt kunnande i tidiga &aring;r och om sambanden med den fortsatta kunskapsutvecklingen genom hela utbildningssystemet.

I delen om forskning och matematikdidaktik kan du l&auml;sa om kritiska punkter inom de omr&aring;den som undervisningsaktiviteterna ber&ouml;r samt hur dessa kan behandlas i en explicit strukturerad undervisning. Denna undervisningsform har i vetenskapliga studier visat sig fungera v&auml;l i klassundervisning och vara s&auml;rskilt gynnsam f&ouml;r elever i behov av st&ouml;dinsatser.