Skola på vetenskaplig grund

Skola på vetenskaplig grund
Författare
Förlag Natur & Kultur Läromedel
GenrePedagogik
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor190
Vikt500 gr
Utgiven2016-04-08
ISBN 9789127147492
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

<em>Skola på vetenskaplig grund</em> handlar om hur olika nivåer i skolans styrning, tillsammans med lärarprofessionen, kan skapa en bra skola för alla. Författarna Andreas Ryve, Kirsti Hemmi och Per Kornhall använder ett nydanande samarbetsprojekt mellan Västerås stad och Mälardalens högskola gällande matematikundervisning som utgångspunkt för diskussion om vilka vägar aktuell forskning pekar ut inför framtiden.


Ur innehållehållsförteckningen:



Bra klassrumsundervisning
Den aktiva läraren
Kollegiala samtal för praktikutveckling
Systematiskt kvalitetsarbete
Permanent organisation för utveckling av undervisningen
Delaktighet och professionell autonomi
Forskning tillsammans med skolan
Lärarutbildning och fortbildning
Läromedel – en viktig resurs
Paradigmskifte

Varje enskilt kapitel i <em>Skola på vetenskaplig grund</em> är uppbyggt så att det kan tjäna som diskussions- och studiematerial för kursverksamhet på olika nivåer inom kommun, högskola och skola.&nbsp;


<em>Skola på vetenskaplig grund</em> vänder sig till dig som har intresse av skolutveckling och vill veta mer om hur vetenskap kan påverka skolans verksamhet.&nbsp;

Det konkreta exempel som läsarna får följa är det forskningsbaserade utvecklingsprojektet ”Räkna med Västerås” där författarna varit inblandade. Författarna diskuterar bra klassrumsundervisning, aktiva lärare, kollegiala samtal, systematiskt kvalitetsarbete, organisation för utveckling av undervisning för att nämna några aspekter. Samtliga avsnitt grundas i forskning och relateras till Västeråsexemplet. Här finns också en kritisk diskussion av lärarutbildningen och av konstruktivism som teori.

<em>Marie Leijon, BTJ-häftet nr 12, 2016</em>