Texter

Texter
Författare
Medverkande
Förlag Natur & Kultur Allmänlitteratur
GenreUtländska berättare
FormatFlexband
SpråkSvenska
Antal sidor296
Vikt570 gr
Utgiven2013-11-09
SABHce
ISBN 9789127132849
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

V&aring;ren 2012 &aring;terlanserade Natur &amp; Kultur David Foster Wallaces f&ouml;rfattarskap f&ouml;r en svensk publik, med debutromanen&nbsp;<em>Systemets sopkvast</em>&nbsp;fr&aring;n 1987 och den postumt utgivna&nbsp;<em>Blek kung</em>. I samband med utgivningen arrangerades ett stort seminarium p&aring; Internationell f&ouml;rfattarscen i Stockholm, d&auml;r de medverkande &ndash; Jan Gradvall, Eva Johansson, Jens Liljestrand, Martina Lowden, Malte Persson och &ouml;vers&auml;ttaren Alva Dahl &ndash; fick i uppdrag att v&auml;lja var sin text de tyckte var s&auml;rskilt viktig att &ouml;vers&auml;tta.&nbsp;
Dessa texter utg&ouml;r grunden f&ouml;r det urval av DFW:s noveller och ess&auml;er som nu utkommer i samlingen&nbsp;<em>Texter</em>.

Texterna representerar olika skeden och str&ouml;mningar i f&ouml;rfattarskapet. D&auml;r finns snillet, ensamheten, lekfullheten, sj&auml;lvreflektionen, humorn, specialiseringen, metafysiken och inveckladheten. D&auml;r finns de v&auml;lansade gr&auml;smattorna, de pinsamma ovanorna och de h&ouml;gr&ouml;da mansansiktena. Den detaljhysteriskt genomborrande sakprosan och den ohyggligt uppfinningsrika fiktionsprosan. Liksom urvalet grodde ur ett samtal talar texterna med varandra, med oss, ambivalent och glasklart.

<strong>David Foster Wallace</strong> (1962&ndash;2008) f&ouml;ddes i Ithaka, New York och v&auml;xte upp i Illinois. Han studerade engelska och filosofi vid Amherst College och innehade en professur i kreativt skrivande vid Pomona College i Claremont, Kalifornien. Ut&ouml;ver ett flertal romaner och ess&auml;samlingar skrev han noveller f&ouml;r tidskrifter som The Paris Review, Harper&rsquo;s Magazine, The New Yorker och Science.

&nbsp;

<blockquote>

Lika beroendeframkallande som Knausg&aring;rd, men desto mer utmanande.&nbsp;<span id="retrieverHit" class="focus">David Foster Wallace</span>, som dog ung 2008, tar inga genv&auml;gar i vare sig spr&aring;k, tanke - eller fotnotsapparat. I &raquo;<span id="retrieverHit" class="focus">Texter</span>&laquo; har &ouml;vers&auml;ttaren Alva Dahl samlat kortprosa, reportage och ess&auml;er av DFW. Om bluffteorier, om sk&ouml;nheten i ett Federer-slag, om kyssar som smakar sprit.

<em>Fokus</em>

Alva Dahl till exempel, vem &auml;r hon? N&auml;tet s&auml;ger: 27-&aring;rig doktorand som g&auml;stforskat i Berkeley och Berlin, varit med och startat lilla novellf&ouml;rlaget Novellix, &ouml;versatt f&ouml;rfattare som Zadie Smith och Wallace, skriver avhandling om "interpunktionens potentialer och funktioner i sk&ouml;nlitter&auml;r prosa". Hennes f&ouml;rord till "Texter" &auml;r lysande. Jag tror att hon &auml;r ett geni... V&auml;nta nu. Tankarna b&ouml;rjar skena. Huvudet fylls av r&ouml;ster och motr&ouml;ster. David Foster Wallaces texter har den verkan, associationerna f&ouml;rgrenar sig blixtsnabbt. De frambringar dr&ouml;mmen om att i ett och samma tankesvep kunna inta alla t&auml;nkbara positioner.

<em>Anna Hallberg,&nbsp; Dagens Nyheter</em>

Den samlingsvolym som nu utges har en h&ouml;gstaniv&aring; som &ouml;vertr&auml;ffar allt du &ouml;nskar att litteratur ska uppn&aring; ... Wallace &auml;r i r&auml;ttvisans namn bra p&aring; att v&auml;nda p&aring; perspektiven, att st&auml;lla de allra mest f&ouml;rbjudna fr&aring;gorna, att r&ouml;ra sig mot de allra mest kontroversiella &auml;mnena.D&aring; blir ocks&aring; dj&auml;rvheten och fr&auml;ckheten f&ouml;ruts&auml;ttningen f&ouml;r en dr&aring;plig intelligens som f&aring;r dig att k&auml;nna dig upplivad och smart.

<em>Bj&ouml;rn Kohlstr&ouml;m, J&ouml;nk&ouml;pings-Posten</em>

Med sina m&aring;nga infallsvinklar &auml;r&nbsp;<em>Texter</em>&nbsp;en utm&auml;rkt introduktion till f&ouml;rfattaren som kallas DFW och ses som en f&ouml;retr&auml;dare f&ouml;r den hysteriska realismen. Hans prosa &auml;r ingenting f&ouml;r minimalister: den &auml;r ofta oregerlig, &ouml;verlastad, b&aring;gnande och omst&auml;ndlig, kombinerande sl&auml;ngighet med sn&aring;righet, coolhet med n&ouml;rdighet, drypande ironi med desperation. I f&ouml;rordet f&ouml;resl&aring;r &ouml;vers&auml;ttaren Alva Dahl, som hj&auml;ltemodigt tagit sig an den i grunden om&ouml;jliga uppgiften att g&ouml;ra DFW svensk, att vi ska betrakta den stundtals irriterande kn&ouml;kiga stilen som &rdquo;ett svar p&aring; v&aring;r tids informationshysteri, ett s&auml;tt att tr&auml;nga igenom slentrianm&auml;ssigt brusande f&ouml;renklingar&rdquo;.

DFW f&ouml;renar det sj&auml;lvupplevdas inlevelse med kylig ironisk distans, hur han dissekerar det inre livet och gr&auml;ver fram en avgrundsbalanserande svart humor.

P&aring; samma g&aring;ng lyckas han f&ouml;rmedla m&auml;nniskans litenhet och storhet: &rdquo;Som om du har det h&auml;r enorma rummet inom dig fullt av vad som verkar som allt i hela universum i varje sekund och &auml;nd&aring; m&aring;ste de f&aring; delar som tar sig ut liksom pressas genom ett s&aring;dant d&auml;r pyttelitet nyckelh&aring;l som man ser under handtaget p&aring; gamla d&ouml;rrar. Som om vi alla f&ouml;rs&ouml;ker se p&aring; varandra genom pyttesm&aring; nyckelh&aring;l. Men det finns ett handtag, d&ouml;rren kan &ouml;ppnas.&rdquo;
Ja, just det &minus; det &auml;r vad litteraturen g&ouml;r.

<em><span class="gray">Ann Lingebrandt,&nbsp;</span>Helsingborgs dagblad</em>

</blockquote>