Att stödja barn med DAMP : Neuropedagogik för lärare och föräldrar

Att stödja barn med DAMP : Neuropedagogik för lärare och föräldrar
Författare
Medverkande
Förlag Natur & Kultur Akademisk
GenreMedicin
FormatHäftad
SpråkSvenska
Antal sidor144
Vikt220 gr
Utgiven1998-11-05
ISBN 9789127071575
Köp på AdlibrisKöp på BokusKöp på BookOutletSök på Bokbörsen

DAMP-barn är mycket olika. De har generellt svårigheter med koncentration och med att kunna reglera aktivitetsnivån, de har i olika grad motoriska samordningsproblem och ofta har de varseblivnings- och inlärningssvårigheter. DAMP är en symtombeskrivning och inte en orsaksförklaring.

För att kunna stödja ett barn med DAMP måste man veta vilken typ av DAMP det rör sig om. Först då kan man utarbeta en pedagogik som så bra som möjligt kompenserar för det aktuella barnets svårigheter.

Författaren beskriver här DAMP-begreppet i ett brett neuropsykologiskt perspektiv. Hon ger föräldrar och lärare en möjlighet att känna igen just sina barn och elever, och lämnar många praktiska, konkreta råd om hur man bemöter det enskilda barnet.

Denna bok fyller ett stort behov i det stödjande pedagogiska arbetet med barn med DAMP. Den vänder sig till föräldrar, lärare och annan personal i förskola och skola, psykologer och till alla andra som befinner sig i barns närhet.

Översättning Marika Hagelthorn

Susanne Freltofte är neuropsykolog, cand psyk (motsvarande leg psykolog), från Danmark. Hon håller sedan många år kurser i neuropedagogik för personal på skolor och institutioner och anordnar föräldrautbildning. Dessutom handleder hon psykologer i diagnostisering av DAMP-barn. Hon medverkar även vid bedömningar av barn med DAMP utifrån neuropsykologiska principer och ger förslag till en lämplig individuell pedagogik.