
Analysbrevet
- ett kunskapsbrev om bokbranschen
Analysbrevet går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på affären i bokbranschen och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.
Som prenumerant på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor, du hittar dem nedan.
Prova 3 månader för 199 kr (ord pris 399 kr). Eller slå till direkt på 12 månader för 1099 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.
* Första kvartalet för 199 kr, därefter 399 kr/kvartal. Avsluta när du vill.
** Helårsprenumeration för 1099 kr, spara 497 kr jämfört med kvartalsprenumeration.
De senaste analysbreven ...

Analys: Därför kommer Spotify att lyckas och misslyckas med ljudböcker
Efter åratal av spekulationer lanserade Spotify igår ljudböcker för svenska förlag, författare och framför allt kunder. Men vad talar egentligen för att de ska lyckas – och vad talar för att de ska misslyckas? Boktugg analyserar läget idag och framåt.

Hybridförlag tar betalt av författare – hur kan de gå med förlust?
Om författaren finansierar utgivningen av sin bok – då är det väl omöjligt för förlaget att gå back? Men riktigt så enkelt är det inte. Det finns flera anledningar till att hybridförlag får ekonomiska problem.
Det brittiska hybridförlaget Unbound gick i konkurs för en tid sedan och ett flertal författare förlorade pengar – i vissa fall pengar som samlats in via crowdfunding för att finansiera utgivningar.

Efter rapid-release: kan “hantverksförfattaren” bli nästa våg i Sverige?
Efter åratal av rapid release som mantra har amerikanska indieförfattare tröttnat och strävar istället mot att vara artisan authors, som på svenska skulle kunna översättas till hantverksförfattare. Där är det page reads på Kindle Unlimited som är giftet.

AI – förlagsverktyg eller förlagsersättare?
Analysbrevet har i en serie artiklar under våren tittat på AI-verktyg som kan användas för ljudböcker, illustrationer och översättningar. Men AI kan användas för oändligt mycket fler saker på förlagen. Frågan är om de också har potential att helt eller delvis ersätta förlagen?

Framtidens förlag via imprints eller inkubatorer?
Imprints och uppköp är de två metoder som förlagsjättarna främst förlitar sig på. Det finns exempel på succéer och floppar med båda metoderna. Kanske det är dags för bokbranschen att snegla mot inkubatorer som metod för att främja nya förlagsidéer?

Apple vs Spotify: Behövs återförsäljare av digitalt innehåll?
Apple får inte längre ta ut 30-procentig provision på den försäljning som sker inne i appar i App Store. En avgift som många bedömer som orimligt hög. En seger för Spotify, Audible och andra aktörer som säljer eböcker och ljudböcker i iOS-appar.

Second hand – en bokmarknad värd 400-700 Mkr
Hur stor är egentligen second hand-marknaden för böcker? I en rapport talades det om 1,36 miljarder kronor. Sanningen är kanske hälften av detta. Men det är fortfarande flera miljoner begagnade böcker som säljs årligen – utan att förlag eller författare får en krona.

Brytpunkten – då lönar sig eget förlag för författaren
Traditionell utgivning, hybrid eller eget förlag? Alla har sina för- och nackdelar. I slutändan handlar det dock om ekonomi och då går det (nästan) att räkna sig fram till brytpunkten då det blir mer lönsamt för författaren att välja hybrid eller framför allt eget förlag.

Författarna skriver följetonger – och drar in miljoner på Patreon
Det finns en parallell värld till den traditionella bokbranschen. Inte de nya ljudbokstjänsterna utan en flora av långa följetonger som publiceras direkt på webben i textform. Affärsmodellen är freemium där de författare som tjänar mest drar in flera miljoner per år –
Tidigare utgåvor av Analysbrevet
Även tidigare års utgåvor av Analysbrevet innehåller kunskap och insikter som fortfarande är lika aktuella.
De första läsarna avgör bokens öde
Prolog: Ett säljande namn
Jag har funderat i flera veckor på hur jag ska inleda detta första nyhetsbrev. Vi har redan en lista på mer än 25 ämnen att ta upp.
De första läsarna avgör bokens öde
Prolog: Ett säljande namn
Jag har funderat i flera veckor på hur jag ska inleda detta första nyhetsbrev. Vi har redan en lista på mer än 25 ämnen att ta upp.
























