Analysbrevet

- ett kunskapsbrev om bokbranschen

Analysbrevet går på djupet i ett ämne varje gång (ungefär varannan vecka). Fokus ligger på affären i bokbranschen och då främst ur förlagens och författarnas perspektiv – hur säljer du fler exemplar av dina böcker. Alternativt hur tjänar du pengar på dina böcker på helt andra sätt. Vi utforskar affärsmodeller, trender, metoder, knep, tips och trick.

Som prenumerant på Analysbrevet så får du även tillgång till hela arkivet med tidigare utgåvor, du hittar dem nedan.

Prova 3 månader för 199 kr (ord pris 299 kr). Eller slå till direkt på 12 månader för 999 kr. Är ni flera på företaget som vill ha tillgång finns det även prenumerationsalternativ för flera användare.

* Första kvartalet för 199 kr, därefter 299 kr/kvartal. Avsluta när du vill. 
** Helårsprenumeration för 999 kr, spara 197 kr jämfört med kvartalsprenumeration.

De senaste analysbreven ...

Begagnade böcker.

Second hand – en bokmarknad värd 400-700 Mkr

Hur stor är egentligen second hand-marknaden för böcker? I en rapport talades det om 1,36 miljarder kronor. Sanningen är kanske hälften av detta. Men det är fortfarande flera miljoner begagnade böcker som säljs årligen – utan att förlag eller författare får en krona.

Läs hela »

Fyra udda insikter från Bokförsäljningsstatistiken 2024

Bokförsäljningsstatistiken 2024 bjuder på spännande insikter. Hur mycket påverkade statsstödet skolornas inköp av tryckta böcker – och vad händer 2025 när stödet ökar? Samtidigt står digitala format för två tredjedelar av volymen men bara en tredjedel av värdet. Är det då rätt strategi att övertyga den mest digitala generationen om att framtiden finns på papper?

Läs hela »

Bokbranschens hatkärlek till monopolen

Få branscher har så högljudda kritiker som bokbranschen. De stora jättarna får ständigt kritik. Men när man skrapar på ytan så märker man att det finns en utbredd hatkärlek till de monopol som ständigt uppstår.

Ibland påbörjar jag en artikel och sedan blir den aldrig färdig.

Läs hela »

AI-översättningar förändrar den globala spelplanen

AI-översättningar är redan här. Vad händer med de mänskliga översättarna – ska de bara rädda maskinöversatta texter eller blir “översatt av en människa” ett kvalitetsbegrepp? Hur påverkas förlag och författare av att en bok kan översättas till vilket språk som helst på (de som närmar sig) nolltid?

Läs hela »

Tidigare utgåvor av Analysbrevet

Även tidigare års utgåvor av Analysbrevet innehåller kunskap och insikter som fortfarande är lika aktuella.

Bokhandlare är vi allihopa

Det fanns en tid när en bokhandel var en butik med böcker. Men idag finns det flera sorters bokhandlar och ännu fler metoder och kanaler för att sälja böcker.

När digitala event blir det nya normala

Eventbranschen befinner sig där musikbranschen gjorde efter att Napster dök upp. De närmsta åren försvinner miljarder ut ur evenemang världen över när branschen digitaliseras. Digitala event blir det nya normala för bokförlag,

Stockholm som förlagshuvudstad utmanas av jobba hemifrån-trenden

Börjar flykten från Stockholm nu, efter pandemin? Höga hyror, höga boendekostnader och höga löner är inte vad bokbranschen behöver. Pandemin visade att digitala verktyg redan idag gör det möjligt att jobba var som helst – så varför inte flytta långt från Stockholm?

Varför skulle författare INTE välja egenutgivning?

Egenutgivning. Många har fördomar som säger att ingen väljer egenutgivning framför traditionellt förlag, eller att alla egenutgivna böcker håller lägre kvalitet och säljer sämre. Vi ställer istället frågan: Varför skulle författare 

Print on demand: Styck-tryck & supply chain

POD som i print-on-demand, beställtryck eller kanske rentav styck-tryck. När allt fokus skiftar till digitala böcker är det lätt att glömma vikten av att erbjuda tryckta böcker under flera decennier framöver.

Världsbokdagen och andra dagar

Den 23 april varje år är det världsbokdagen. Men nästan varje dag på året är det någontings dag. En del av dem är väldigt bra dagar för att sälja böcker,