Svenska hushåll spenderar mer än någonsin på ljudmedier. Under det första kvartalet 2025 nådde de genomsnittliga utgifterna för musik, ljudböcker och podcasts en ny rekordnivå – 170 kronor per månad och hushåll. Detta är en ökning med 20 procent jämfört med samma period föregående år.
Tillväxten syns inom såväl musik och ljudböcker, som podcasts. Det visar Mediavisions senaste analys av den svenska ljudmarknaden. Musik dominerar fortsatt ljudutgifterna, med ett genomsnitt på cirka 100 kronor per hushåll och månad, men även ljudböcker och podcasts bidrar till ökningen.
– Betalningsviljan för ljudmedier ökar i Sverige. Att dessutom alla ljudkategorier växer är ett styrkebesked från marknaden. Podcasts sticker ut särskilt, där antalet hushåll som betalar ökat kraftigt över de senaste åren, kommenterar Fredrik Liljeqvist, senior analytiker på Mediavision.
Mediavision analyserar löpande hushållens medieutgifter och kan konstatera att ljud är den enda mediekategorin där utgifterna växer jämfört med i fjol. Utgifter för video, text och gaming är i stort sett oförändrade eller minskar – vilket gör att hushållens totala mediakostnader ligger kvar på samma nivå som för ett år sedan.
– Tillväxten för ljudmedier sticker ut även ”under ytan”. Utvecklingen drivs inte av nya abonnemangserbjudanden, utan snarare av en ökad efterfråga och betalningsvilja hos konsumenterna. Det skiljer sig från till exempel videomarknaden, där billigare och delvis annonsfinansierade abonnemang är den främsta drivkraften. Den sammantagna ljudmarknaden är därmed fortsatt en marknad i tillväxt, avslutar Fredrik Liljeqvist.