Bokförlag re-lanserar sin hemsida med fokus på direktförsäljning

Harper Collins hemsida har bytt fokus. Tidigare var hemsidan riktad mot olika samarbetspartners och intressenter. Nu fokuserar den istället på läsarna och försäljning av böcker direkt från harpercollins.com.

Harper Collins strategiförändring innebär att hemsidan är mer fokuserad på att ge läsarna möjlighet att fördjupa sig i förlagets författare och köp av deras böcker. Den nya e-handeln är ett sätt för förlaget att försäkra sina författare att deras böcker alltid finns tillgängliga för läsarna. Det ska finnas så många vägar till konsumenterna som möjligt.

Enligt Digital Book World kan den nya försäljningskanalen gynna Harper Collins genom att de blir mindre beroende av detaljhandlare så som Amazon och liknande. De menar att målet att böckerna ska vara så tillgängliga som möjligt för läsarna kan ställas mot konflikten mellan Amazon och Hatchette (som boktugg skrivit om tidigare) där Amazon har gjort det svårare för läsare att köpa titlar från Hatchette.

Harper Collins nya e-handel leder tankarna in på den svenska marknaden. Finns det en liknande trend bland de svenska förlagen? Säljer förlagen sina böcker via hemsidorna för att öka tillgängligheten. Har man gått lika långt som Harper Collins? Valt att göra sig mindre beroende av mellanled som exempelvis Bokus, Adlibris och liknande och utvecklat en egen e-handel?

Efter att ha granskat hemsidorna hos ett tjugotal svenska förlag i varierande storlekar kan vi konstatera att flertalet av hemsidorna erbjuder kunderna hjälp att klicka hem böcker, och ökar således tillgängligheten för läsarna. Beroendet av externa detaljhandlare visar sig dock fortfarande vara stort i svenska förlagsbranschen. Av de tjugo förlag vi har tittat på är det endast sju stycken som erbjuder köp av fysiska böcker direkt via den egna hemsidan. Tio av förlagen har någon form av köpknappar som omdirigerar köparen till Adlibris, Bokus, CDON och liknande e-handelssidor. Det förekommer även köpknappar som omdirigerar till olika jämförelsetjänster, där kunden kan välja vilken av handlarna de vill klicka sig vidare till. De resterande tre förlagen erbjuder inte någon möjlighet till köp av fysiska böcker (ett länkar vidare till Bokon för köp av e-bok).

Det verkar inte som att något av de svenska förlagen har gått så långt som Harper Collins och gjort en tydlig strategiförändring med rabatter, erbjudande och liknande som hör till en renodlad e-handelstjänst. Det kan vara att det inte finns behov av en sådan strategiförändring ännu på svenska marknaden. Men det skapar onekligen många funderingar varför de olika förlagen valt att göra som de gör. Vi får säkert anledning att återkomma i ämnet.

Så här gör de svenska förlagen med försäljning på sina hemsidor >>

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

retired6@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Relaterade nyheter