Nextory lanserar digitala magasin från Aller – i samma app som böcker

Framöver kan svenska kunder inte bara läsa eböcker i appen utan även digitala magasin. Foto: Pressbild.

Nextory tar nu ett nytt steg i utvecklingen av läsdelen i sin app. Utöver eböcker kommer abonnenter att kunna läsa digitala magasin. Inledningsvis från Aller Media men framöver från fler tidningsförlag.

– Vi är väldigt glada över att Aller Media nu är ombord som det första tidningsförlaget i Nextorys svenska app. Våra prenumeranter har länge efterfrågat magasin och uttryckt att det skulle vara smidigt att ha böcker och tidningar samlat i en app. Denna satsning är därför ett helt naturligt steg för oss. Detta kommer att berika upplevelsen i appen, utan att det kostar något extra för våra prenumeranter, säger Magnus Nytell, Chief Content Officer på Nextory i ett pressmeddelande.

Nextory skriver att de har tecknat avtal med mediehuset Aller Media och nu lanserar digitala magasin. Bolaget breddar därmed sitt erbjudande på den svenska marknaden och blir den första streamingtjänsten i Sverige att erbjuda både böcker och magasin – i en och samma app.

Vi är mycket nöjda över att vi nu har ett avtal med Nextory och vi ser fram emot att växa tillsammans. Att ännu fler läsare nu får ta del av våra magasin via en plattform som passar just dem är roligt, säger Hanne Nikolaisen, Chief Commercial Officer på Aller Media.

Nextory för just nu diskussion med flera andra tidningsförlag och räknar inom kort med att addera ytterligare magasin och tidningar till sin katalog. Förhoppningen är även att snart kunna erbjuda magasin på engelska och andra europeiska språk.

Nextorys lansering av magasin i Sverige går i linje med bolagets strategi att addera flera olika medieformat för att berika sina prenumeranters upplevelse. Nextory erbjuder sedan tidigare även tidningar och magasin i Spanien och Frankrike.

Intressant i sammanhanget: Storytel köpte bolaget Ztory för att erbjuda digitala tidningar för tre år sedan. Det låg i en egen app och abonnenter kunde betala extra för att få tillgång till dessa. Men våren 2021 kom beskedet att Storytel lägger ner tidningsappen Ztory efter två år.

Den stora konkurrenten till Ztory heter Readly som en gång gjorde en satsning på böcker som avvecklades men ledde till spinoffen Kidsread som sedan såldes och gick omkull.

Readly är däremot en av de stora plattformarna i världen för tidningar och magasin och börsnoterat (vilket varit en tuff resa). I veckan kom beskedet att Bonnier News (alltså tidningsdelen av koncernen) lagt ett bud och har för avsikt att köpa ut Readly från börsen till en värdering av 455 Mkr. Detta efter att Bonnier själva satsat på en egen app, Arcy.

Nextory däremot har nu integrerat de digitala magasinen i samma app som eböcker och ljudböcker vilket låter spännande. Utmaningen är såklart att magasin/tidskrifter/tidningar historiskt varit annonsdrivna och i takt med krympande upplagor har en digital distribution lockat ur ett räckviddsperspektiv. Däremot kan de inte ersätta prenumerationer på den fysiska produkten.

Tekniken för att skapa magasin kan dock, precis som Readly var inne på tidigt, ha en funktion när det kommer till barnböcker eller illustrerade fackböcker.

När det gäller striden om bokläsare så innebär dagens besked att Nextory plötsligt kan erbjuda något som Storytel och Bookbeat inte kan. Man kan också tänka sig att det finns möjligheter att locka läsare från Aller Medias tidningar till ett bra erbjudande på Nextory.

Vilka läser Aller Medias tidningar? Ja, man kan säga att profilen på deras läsare är ungefär den grupp som bokhandlare brukar säga är de som köper flest böcker: kvinnor från 45 år och uppåt. Med varumärken som Elle, Hemmets Veckotidning, Femina, Måbra, Svensk Damtidning med flera.

En fråga är förstås ifall Bookbeat på något sätt kommer att finna samarbete med Readly (om Bonnier News köp går igenom) och integrera det på liknande sätt eller inte.

Ytterligare en intressant händelseutveckling på marknaden för digitala böcker. Eller ska vi säga digitala böcker och tidningar?

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.