Erik Wikberg: Det mest intressanta är vad som händer långsiktigt 2022–2024

Erik Wikbergs rapport om bokförsäljningen i Sverige 2021. Foto: iStock. Montage: Boktugg.

Bokförsäljningsstatistiken för 2021 redovisar ett rekordår då 71 miljoner böcker till ett värde av 5,1 miljarder kr såldes. Trots eller tack vare pandemin? Rapportförfattaren Erik Wikberg tycker de långsiktiga trenderna är mest intressanta.

– Statistiken visar breda uppgångar inom många genrer. Men det visar att läsa böcker var en populär sysselsättning och förhoppningsvis hänger den pandemieffekten kvar. Det mest intressanta är att följa den långsiktiga utvecklingen, vad händer 2022, 2023 och 2024, säger Erik Wikberg som sammanställt rapporten på uppdrag av Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen.

Förutom fysisk bokhandel ligger digitaliseringen i fokus för bokbranschens intresse. En del i rapporten visar utvecklingen över en femårsperiod. Där kan man se hur fysisk bokhandel tappat för varje år fram tills den åter ökade 2021 – men det från 2020 års rekordlåga nivå som påverkades av restriktioner för butiker.

Mellan 2016 och 2021 växte bokförsäljningen med 1,1 miljarder kronor, från 3,99 miljarder till 5,1 miljarder kronor. De digitala prenumerationstjänsterna stod för nästan 1 miljard och fysiska böcker för ca 111 Mkr. Där skedde dessutom en dramatisk kanalförskjutning från fysiska återförsäljare till ehandel.

Så frågan är: Överlever den fysiska boken långsiktigt? Än så länge har den ju klarat sig, men ökningen är förhållandevis liten och utgörs i viss mån av prisökningar (som i sig kan bero på förskjutning mellan formaten).

– Det gäller att ha med sig att försäljningen måste växa i takt med den övriga ekonomin för att man ska ”stay in business”. Att nå plus minus noll är inget alternativ eftersom kostnaderna ökar, säger Erik Wikberg.

Så är de starka siffrorna för den fysiska boken ett bevis för att vi alltid kommer att ha tryckta böcker som det dominerande formatet? Återigen lyfter Erik Wikberg fram det långsiktiga perspektivet.

– Vi har ju vissa segment som är relativt stabila där den digitala försäljningen är marginell. Kokböcker [mat och dryck där 99 % av försäljningen är pappersböcker] har blivit något mer än recept – som du kan hitta på internet. Stjärnkockar från tv-program har alltid funnits men nästan blivit en egen genre, kändiskockar med egna varumärken. Kokböckerna har utvecklats till coffee table-books som blir en del av inredningen lika mycket som läsningen.

Ett annat exempel är bilderböcker för barn som hittills varit svåra att översätta till digitala format. Det finns gott om experiment men ännu inget som slagit igenom.

– Jag brukar jämföra med tv:s utveckling. De tidiga tv-programmen var mer som filmad radio och det tog ganska lång tid att bryta sig ur det. Idag är fortfarande de allra flesta böcker skrivna och en printad förlaga omvandlas till ljudbok. Vi ser en liten uppluckring mellan poddar och böcker. Här blir det intressant att se hur det förändrats om tio-tjugo år, säger Erik Wikberg.

Han menar att när det nu kommer fler människor som använder prenumerationstjänsterna får vi även ett mer differentierat användande. Möjligheten att läsa eböcker har funnits hela tiden, men kanske är det dags för förlagen att åter vända blicken mot just eboksformatet? Faktum är att eböckerna ökade mer än ljudböckerna under 2021. Ljudboken dominerar dock fortfarande med 29,7 miljoner strömmar jämfört med 7,3 miljoner för eboken. (Med brasklappen att ca 6,6 miljoner strömmar inte var formatbestämda för att de var utländska titlar eller svenska titlar som saknas i Bokinfos databas.)

– Det finns ju gott om böcker som det är verkligt svårt att få in i en ljudbok. Tabeller, grafer och illustrationer i fackböcker. Ta den här rapporten, den skulle inte bli en bra ljudbok, säger Erik Wikberg och skrattar.

Så är det en eboksboom vi kan vänta oss de närmsta åren? Helt omöjligt är det inte med tanke på att digital distribution dominerar inom exempelvis vetenskapliga tidskrifter och växer kraftigt inom läromedel.

Antal sålda (miljoner) exemplar 2021 per försäljningskanal:

  • Fysisk bokhandel 7,9
  • Internetbokhandel/bokklubbar 16,1
  • Dagligvaruhandel 3,3
  • Prenumerationstjänster 43,7
  • Totalt: 71 miljoner exemplar

Fotnot: När det gäller den digitala bokförsäljningen ska man ha i åtanke att det saknas statistik från Google, Apple och Amazon/Audible. Ingen av dem bedöms dock ha en stor marknadsandel i Sverige i dagsläget.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.