NOFF tvingas köra årsmötet online – coronakrisen tuff för de mindre förlagen

Alexandra Nedstam, förlagschef Vertigo och ordförande i NOFF. Foto: Cato Lein

Även småförlagen känner av coronakrisen. NOFF har runt 200 småförlag som medlemmar och firar 25-årsjubileum. Men årsmötet som skulle hållits i Stockholm i slutet av april tvingas i år ske online.

– Vi har kört våra två senaste styrelsemöten helt över länk. Då vi är två i styrelsen som inte är i Stockholm på heltid är det rätt ofta vi har delvis digitala möten. Det kräver en annan disciplin men gör det också mycket enklare att hålla sig till den satta agendan och då även mötestiden. Jag anser att det är väldigt nyttigt och viktigt att prova olika mötestekniker för att hitta den form som passar för gruppen, säger Alexandra Nedstam, ordförande i NOFF (Nordiska Oberoende Förlags Förening).

Årsmötet har de senaste åren hållits i Stockholm, längre tillbaka var det vanligt att det alternerade mellan olika orter runtom i landet. Det brukar vara välbesökt och mötet med val av styrelse och annan formalia utgör egentligen den lilla delen. Istället står gästföreläsare och nätverkande mellan de deltagande förlagen i fokus.

Men med den situation som råder kring coronaviruset så var det i år otänkbart att ha ett fysiskt möte oavsett om det skulle samla fler än 50 deltagare eller ej. Därför meddelade styrelsen i veckan att det planerade årsmötet ställs in rent fysiskt – det behöver fortfarande genomföras.

– Det är väldigt tråkigt just med tanke på de extra aktiviteter vi hade planerat med anledning av att NOFF i år firar 25-årsjubileum. Vi hoppas kunna genomföra dem vid ett annat tillfälle, säger Alexandra Nedstam.

Årsmöte online, har ni kollat med andra föreningar om hur det fungerar?
– Nej, så långt har vi dessvärre inte hunnit, men vi har redan nu fått tips om lämpade verktyg för digitala möten och att kunna hantera omröstningar. Vi hoppas på att ha allt på plats inom en vecka, redo för testkörning av oss i styrelsen så att vi känner oss trygga med den plattform vi sedan ska hålla årsmötet via, säger Alexandra Nedstam.

När ni pratar med medlemmar i NOFF-förlagen, hur är signalerna? Märker de av coronakrisen i sin verksamhet?
– De jag har varit i kontakt med har alla olika erfarenhet så här långt, det är för somliga lite för tidigt att se. Naturligtvis påverkas förlagen omedelbart av exempelvis inställda evenemang, så som Littfest och Stockholms litteraturmässa, men framför allt releasefester och andra event kring deras titlar och författare. För många är de arrangemangen de mest profitabla försäljningskanalerna och att de nu inte kan genomföras innebär i förlängningen att vissa börjar skjuta fram sin utgivning och blir mycket försiktigare med hur stora upplagor de trycker (om de ens vågar lägga ut de summorna på tryck just nu).

Du driver själv förlag, har Vertigo påverkats försäljningsmässigt eller på annat sätt?
– Ja, för mig märks det främst för att jag brukar ha en del kunder i butiken i veckorna, och de har nu gått ner till praktiskt taget noll. Jag följer dagligen försäljningssiffrorna genom Förlagssystem och just nu ser det dessvärre ut som att det även där är en stadigt nedåtgående kurva som inte synts tidigare år, säger Alexandra och fortsätter:

– Det här är vad jag tror många brottas med just nu: balansgången vad gäller prioriteringar, att hålla mitt enmannaförlag ovan ytan genom det här utan att behöva flytta fram eller pausa alltför mycket av den planerade utgivningen, samtidigt som jag behöver säkra mina egna frilansuppdrag så att jag får mat på bordet. Dessutom är förtroendeuppdraget för NOFF något som inte får bli lidande då det just nu är väldigt viktigt att vi i styrelsen bevakar förändringarna och går in och tar diskussionerna med andra instanser för att kunna informera och till viss del lugna oron hos våra medlemmar.

Hon summerar situationen:

– ​Det är helt enkelt förbannat tuffa tider för många, i de flesta branscher, och även samhällsklasser.

99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare?  Prenumerera!

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.