Förlagen lyriska efter Bokmässan 2025 – bra försäljning i montrarna

När Björn Borg och Fredrik Backman signerar samtidigt blir det trångt i gångarna. Foto: Boktugg.

Bokmässan 2025 var en framgång och förlagen är närmast lyriska när de talar om ökad försäljning och stämningen på mässgolvet. Bookmark slog försäljningsrekord 2024 men ökade ändå 55 procent i år. Även om det fanns några mörka moln.

Intrycken när man vandrade runt på mässgolvet var positiva redan på torsdagen. Under lördagen var det som vanligt trångt i gångarna och riktigt mycket besökare. Dessutom handlade de böcker, vilket förstås behövs för att förlagen ska få tillbaka en del av de pengar som satsas på Bokmässan.

Boktugg har kontaktat en handfull förlag när det nu hunnit gå några dagar sedan mässan avslutades. Och det är positiva tongångar.

Bookmark förlag slog försäljningsrekord 2024 och ökade rejält redan de första dagarna 2025. När förlagschefen Claes Ericson summerar de fyra dagarna så blev det rekord igen.

– Från all time high till all time high, upp 55 procent. Otroligt. I år skapade vi en liten barnavdelning längst in, ökade bredden och la till en betalningsstation. Nästa år blir det nog ytterligare en, säger Claes.

Han konstaterar att det samlade intrycket av Bokmässan 2025 är väldigt positivt, både för Bookmark och för hela mässan.

– Höjdpunkterna var att får gratulera de nöjda författarna efter fullsatta seminarier och signeringar, att få applådera allas insatser på förlagsmiddagen och så klart roligt att se Katarina Wennstam ta emot pris för Årets deckare! Jag går fortfarande runt med ett leende på läpparna, säger Claes.

Kanske den mest exklusiva signeringsytan på Bokmässan? Björn Borg drog långa köer mer än en timme innan han skulle börja signera. Foto: Boktugg.

Norstedts och Rabén & Sjögren hade en välbesökt monter med två riktiga tungviktare som skapade köer redan innan de satt sig vid signeringsbordet: Björn Borg och Fredrik Backman. Ytterligare en storsäljare var Bea Uusma med nya boken Vitön : den fristående fortsättningen på Expeditionen.

– Jättefin försäljning i år, + 24 procent jämfört med förra året. Bibehållen försäljning och högre priser men jag hörde ingen som klagade på priserna i år. Mitt intryck är en riktigt bra mässa som når fler. Det var kul att få dela ut PO Enquist-pris till Kathrine Nedrejord för första gången på mässan. Höjdpunkten var den fina, varma stämning som skapas mellan oss som jobbar, författarna och läsarna. Och så förstås karaoken efter förlagsmiddagen på lördagskvällen, säger Olle Lidbom, operativ chef på Norstedts förlagsgrupp.

I år hade man satsat ännu mer på lärarmaterial i montern.

– Vi tycker att mässan slarvat bort lärarna. Sen firade vi Pippi Långstrumps åttioårskalas och och hade som bekant två bauta-signeringar i montern med Backman och Borg. I övrigt var det bara finlir som förra året. Lika många författare, samma ljusa, effektiva monter och samma goda samarbete inom förlaget som vi lever på länge, summerar Olle.

Även Bonnierförlagen noterade nytt försäljningsrekord för andra året i rad. Då ökade man 20 procent och i år var det upp ytterligare 25 procent.

– Det är helt galet. Jag måste nog säga att det är den bästa mässan jag har varit på, och då har jag ändå varit på 32 stycken. Känslan är att vi haft kul i montern och att besökarna verkligen är där för att handla böcker, lyssna på författarna och till och med är beredda att köa i timmar för att få träffa författare, säger Göran Wiberg, försäljningsdirektör på Bonnierförlagen.

Varje år gör man mindre justeringar, den största i år var att imprintet Love Reads hade fått en egen monter på andra sidan gången men fortfarande granne med den stora Bonniermontern.

– Det gick tokbra då det sammanstrålade med mässans teman. Vi hade väldigt fina signeringar med Julia Quinn och Sarah Maclean men även för Christofer Holst och Helene Holmström, säger Göran.

Även om det positiva övervägde så fanns det förstås vissa mörka moln över Bokmässan även i år. Denna gång i form av ett antal provokativa programpunkter med osmakliga rubriker som också skapade rubriker i tidningarna redan innan den öppnat. Det pekar på en utmaning med Bokmässan, det är en attraktiv plattform som riskerar att missbrukas.

Ellerströms förlag uttryckte förläggaren Marie Pettersson detta när hon summerade mässan.

– Försäljningen gick bättre än föregående år. Vi skyltade våra kepsar och bokpaket bättre samt arbetade något mer tematiskt, vilket gav bra resultat, säger Marie men tillägger: 

– Mitt samlade intryck är att det var en tudelad mässa. God stämning och mycket folk på golvet absolut, men för flera av förlagets närstående, författare och medarbetare, vars aktioner i solidaritet med de döda och lidande i Gaza kritiserades hårt, blev det en tung bokmässa i år.

Pelle Andersson på Ordfront gladdes åt försäljningsframgångar och en Bokmässa som på många sätt var tillbaka i gamla goda tider. Men även han såg en del mindre positiva inslag.

– Det samlade intrycket är att mässan var tillbaka. Nu var den där den ska vara och det kändes som om den var tillbaka där den var före nazist-mässor, pandemi och elände. Bokförsäljningen gick gick ju mycket, mycket bra. Vi nästan fördubblade försäljningen i år. Vi hade inte gjort några större förändringar, men vi lanserade ju en mycket populär t-shirt och tygkasse med kulturministerns citat: “Böcker är en sån otroligt viktig del av litteraturen” som gjorde att vi fick stort fokus på oss och vår monter med hundratals besökare i montern första timmarna, säger Pelle och tillägger:

– Men vi hade också fler signeringar. Och att vi lanserat John Ajvide Lindqvist bok Svinen – som bara finns i papper – lagom till mässan gjorde också att det var ett galet tryck. Men också Yvonne Hirdman, Mikael Wiehe och våra internationella gäster: Shaun Walker och Chigozie Obioma drog storpublik till seminarier och till montern.

Samtidigt tog Pelle med sig två olika intryck, både negativa och positiva. Det negativa först:

– När det återigen blev en het debatt, där det helt verklighetsfrånvända och politiskt provocerande och medvetet polariserande Vänskapsförbundet Sverige Israel blev centralpunkten. Jag blir ledsen över att vi som är emot folkmordet inte var bättre på att äga frågan – och skapa en plats där vi mer samlat kunde pratat om folkmordet konsekvenser. Det skaver i mig att vi inte gjorde det. Även om då Bröd och rosors minnescermoni blev superviktig, så saknar jag att vi yttrandefrihetens namn inte fick mer fokus på det folkmord som Israel bedriver. 

Och det positiva?
– Intresset för vår merch tolkar jag som ett stilla uppror mot den nuvarande kulturpolitiken, en politik som är kulturfientlig och farlig. Det var kul. Men det finaste som hände under mässan var den enorma publik som kom till Mikael Wiehes framträdande på Se människan-scenen. Det har inte varit större publik sedan Desmond Tutu var på mässan, aldrig tidigare har någon fått stående ovationer, som dessutom pågick i länge, länge, länge … Och att Mikael fick sitta vid scenen och signera hundratals böcker medan det ena samtalet efter det andra avlöste varandra bakom hans rygg. Det var rörande, värmande och storartat. Så det är nog trots allt det jag bär med mig hem, säger Pelle Andersson.

Novellix var nöjda med en försäljning på mässan som låg på ungefär samma nivå som 2024.

– Med tanke på att vi hade en mindre monter i år är vi väldigt nöjda. Vi gjorde en del förändringar – bytte placering och gick ner i storlek. Det kändes lite läskigt, men vi är jättenöjda med resultatet. Den långsmala montern gav oss fortfarande bra synlighet och vår novellvägg fick glänsa precis som vanligt, säger Lena Hammarström, grundare och vd på Novellix, och fortsätter:

– Sammanfattningsvis känns det väldigt positivt. Det är alltid speciellt att möta våra läsare och se reaktionen hos dem som upptäcker vårt koncept med noveller på lösvikt för första gången – novellkiosken väcker verkligen en barnslig glädje! Några särskilda höjdpunkter var vår dramatik-ask i Bokmässans goodiebag, lanseringen av vår nya Romance-ask och förstås vårt seminarium tillsammans med UNHCR.

Fotnot: Boktugg har sökt ytterligare ett par förlag för att höra hur de upplevde mässan. Artikeln kan komma att uppdateras.

Boktugg Medium - välj din egen prenumerationsavgift från 200 kr per år!
99 % av Boktugg är gratis att läsa. Regelbunden läsare? Stötta oss gärna genom att prenumerera.


Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.