Storytel & co har gjort läsningen billig – men också centraliserat makten över synligheten. När samma aktör är både butik och förlag blir startsidan ett riggat skyltfönster där egna titlar dominerar och småförlag trängs bort. Lösningen? Kvoterad exponering, tydlig märkning och öppnare algoritmer – finansierat utan att kväva affären, menar författaren och inläsaren Torbjörn Löwendahl i ett debattinlägg.
Storytel och dess konkurrenter har förändrat våra läsvanor, men också gjort det svårare för mindre förlag och författare att synas. Läsaren får tillgång till tiotusentals titlar för en låg månadskostnad, men samtidigt växer en tyst obalans där plattformarna både är återförsäljare och förlag. Och i apparna syns det tydligt vems böcker som prioriteras.
Startsidan och rekommendationslistorna är i dag skyltfönstret på den digitala bokmarknaden. Att hamna som “veckans rekommenderade” är nyckeln till att nå tusentals lyssnare istället för att stanna på ett hundratal. Eftersom plattformarna nästan alltid ger de eftertraktade platserna till sina egna förlagstitlar styr de alltså trafiken och intäkterna till sig själva och försvårar för lyssnarna att välja fritt.
Det här är en strukturell snedvridning som gör det närmast omöjligt för små förlag och egenutgivare att nå ut, oavsett kvalitet. När en aktör både äger butiken och säljer sina egna varor blir konkurrensen aldrig rättvis. Ingen skulle acceptera om Ica gömde undan andra märken längst bak på hyllan och bara exponerade sina egna. Varför accepterar vi det när det gäller våra ljudböcker?
Författare och förlag kan naturligtvis välja att stå utanför plattformarna, men i praktiken är det inget alternativ. Likt Spotify dominerar för musiken har Storytel och dess konkurrenter blivit den plats där läsarna finns. Den som inte är där syns inte alls.
Plattformarna innebär också fördelar för både författare och läsare, men om vi anser att kultur tillhör folket måste vi våga reglera dem. Jag vill se åtgärder som ger något av konkurrensneutralitet i bokstreamingen utan att för den skull vingklippa streamingtjänsterna.
Tre enkla principer som skulle göra stor skillnad:
- Kvoterad exponering
En viss andel av startsidan måste reserveras för oberoende förlag.
- Tydlig märkning
Egna titlar ska alltid märkas, så att läsaren vet när det är reklam.
- Algoritmisk transparens
Rekommendationer ska bygga på läsarbeteende, inte ägarskap.
För att inte urholka strömningstjänsternas kommersiella verksamhet bör staten betala för utrymmet som beskrivs i punkterna ovan. Det är en investering i kultur. De fria marknadskrafterna skapar möjligheter och samhället måste kunna omfamna det och samtidigt värna kulturens mångfald med ömsinta regleringar som verktyg.
Sverige har länge varit stolt över sin litterära bredd. För att behålla den måste vi se till att framtidens bokmarknad blir en arena där alla röster får synas, vi får inte låta den reduceras till ett skyltfönster för de få och privilegierade. Vi bör alltså inte kriga mot privata aktörer, vi bör arbeta tillsammans så att litterära verk exponeras på ett mer balanserat sätt.
Det förtjänar förlag, författare och läsare.
Om skribenten:
Torbjörn Löwendahl är författare och har bland annat skrivit den apokalyptiska trilogin Stayin’ Alive där den avslutande delen (Happy Nation) kommer som ljudbok 4/10. Han driver även Lionvalley Publishing tillsammans med Eva Lindberg där han är ljudboksinläsare och manusutvecklare.
Aktuella erbjudanden
Aktuella erbjudanden hos Adlibris
Kampanjpriser hos Bookhero
Heta erbjudanden hos Bokus
När du handlar böcker via länkarna ovan stöttar du Boktugg med en liten kick-back. Tack.