Efter åratal av spekulationer lanserade Spotify igår ljudböcker för svenska förlag, författare och framför allt kunder. Men vad talar egentligen för att de ska lyckas – och vad talar för att de ska misslyckas? Boktugg analyserar läget idag och framåt.
De senaste veckorna har ryktena intensifierats och det lanseringsdatumet 18 november 2025 blev en allt sämre bevarad hemlighet i takt med att allt fler förlag bjöds in till pressträffen där en namnkunnig panel diskuterade Spotifys inträde på den svenska marknaden.
För att läsa denna artikel krävs en prenumeration på Boktugg Analys. Logga in eller teckna en prenumeration.
1-2 ggr per månad kommer ett nytt Analysbrev där vi går på djupet i en trend eller tittar på hur bokbranschen fungerar ur olika perspektiv.
Intressant läsning för dig som jobbar i bokbranschen, är journalist eller drömmer om att jobba med böcker.
Du får dessutom tillgång till arkivet med de senaste årens utgåvor av Analysbrevet.