Analys: Därför kommer Spotify att lyckas och misslyckas med ljudböcker

Spotifys nya VD Alex Norström presenterar ett nytt kapitel i bolagets historia: ljudböcker även i Norden. Foto: Pressbild.

Efter åratal av spekulationer lanserade Spotify igår ljudböcker för svenska förlag, författare och framför allt kunder. Men vad talar egentligen för att de ska lyckas – och vad talar för att de ska misslyckas? Boktugg analyserar läget idag och framåt.

De senaste veckorna har ryktena intensifierats och det lanseringsdatumet 18 november 2025 blev en allt sämre bevarad hemlighet i takt med att allt fler förlag bjöds in till pressträffen där en namnkunnig panel diskuterade Spotifys inträde på den svenska marknaden.

För att läsa denna artikel krävs en prenumeration på Boktugg AnalysLogga in eller teckna en prenumeration.

1-2 ggr per månad kommer ett nytt Analysbrev där vi går på djupet i en trend eller tittar på hur bokbranschen fungerar ur olika perspektiv.

Intressant läsning för dig som jobbar i bokbranschen, är journalist eller drömmer om att jobba med böcker.

Du får dessutom tillgång till arkivet med de senaste årens utgåvor av Analysbrevet.

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren

Sölve Dahlgren är journalist sedan 30 år tillbaka och författare till mer än tio böcker. VD och chefredaktör för Boktugg.

solve@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Jan Lidbeck med ny bok om döden och medvetandet

Vad händer när jag dör och vart tar mitt medvetande vägen? Försvinner det bara? Trots att vi egentligen vill undvika dessa frågor är det många av oss som dagligen tänker på dödens obegriplighet.