[Pressmeddelande från Norstedts Förlagsgrupp]
Norstedts Förlagsgrupp strukturerar om och tillsätter en kommunikationschef för Norstedts och en marknadschef för Rabén & Sjögren. Med Sara Dobareh och Jenny Edh Jansen i sina nya roller tar Norstedts och Rabén & Sjögren ett starkare grepp om relationen till marknaden, författare och återförsäljare. Förändring görs för att möta marknadens utveckling och stärka förlagsgruppens långsiktiga tillväxt.
– Med vår nya organisation skapar vi ännu bättre förutsättningar för våra förlag att växa och möta konkurrensen. Med Sara Dobareh som kommunikationschef på Norstedts förstärker vi vårt arbete mellan redaktion, kommunikation och sälj ytterligare för att bygga team runt våra författare. Jenny Edh Jansen får ett tydligt utvecklingsfokus för det utåtriktade arbetet kring vår barn- och ungdomsutgivning. Ett arbete som blir allt viktigare för att stärka barns läsning och barn- och ungdomsbokens ställning säger Linda Säresand, VD på Norstedts Förlagsgrupp.
Sara Dobareh blir kommunikationschef på Norstedts, där hon arbetat som kommunikationsansvarig. Hon har bland annat arbetat med Denise Rudberg, Björn Borg och Liv Strömquist. För Norstedts innebär förändringen ett förstärkt fokus på att stötta den växande listan av storsäljande författare och bygga långsiktiga författarskap.
– Det här är ett drömjobb för mig, jag är både stolt och hedrad över att få uppdraget att leda Sveriges bästa kommunikationsavdelning. Norstedts befinner sig i en väldigt spännande fas och nu ser jag fram emot att fortsätta stärka förlagets position på marknaden tillsammans med mina kollegor, säger Sara Dobareh, ny kommunikationschef på Norstedts.
Jenny Edh Jansen blir marknadschef på Rabén & Sjögren, där hon arbetat med bland annat Alfons Åberg, Mamma Mu och Astrid Lindgrens verk. Hon tog även initiativ till Den stora läsutmaningen som numera är ett branschgemensamt arbete och som blivit en stor succé. I sin nya roll kommer hon att fortsätta utveckla Rabén & Sjögrens arbetet mot skolor, bibliotek och andra läsfrämjande institutioner, samt utveckla samarbetet med förlagets stora författarskap och fördjupa samarbetet med andra externa intressenter.
– Vi har ett fenomenalt kommunikationsteam och jag ser fram emot att tillsammans få utveckla vårt sätt att inspirera till barns och ungas läsglädje. För mig handlar det både om att få fantastiska berättelser att hitta till rätt läsare, men också om att skapa större attraktiva initiativ som har potential att förändra normer, säger Jenny Edh Jansen, ny marknadschef på Rabén & Sjögren.
– Med de här förändringarna kommer förlagsgruppen att vara väl rustade för att hitta nya läsare till våra böcker och författare, säger Linda Säresand, VD på Norstedts Förlagsgrupp.
Sara Dobareh och Jenny Edh Jansen tillträder sina roller den 1 oktober.