Det svenska bokförlaget Saga Egmont Sverige fortsätter att växa och etablerar nu kontor i Stockholm. Hittills har den svenska redaktionen haft sin bas på det internationella huvudkontoret i Köpenhamn, men med en starkare lokal förankring vill förlaget komma ännu närmare författare, samarbetspartners och läsare.
Redan idag är Saga Egmont ett av Sveriges största digitala förlag, med över 10 000 utgivna titlar på svenska, och en internationell närvaro på 37 språk i fler än 80 länder. Den svenska redaktionen består av åtta svenska medarbetare som arbetar med utgivning i alla format – från digital first till tryckta böcker, ljudböcker och berikade utgåvor.
– Vår strategi bygger på att förena det globala med det lokala. Med ett kontor i Stockholm kan vi ännu tydligare förankra vår svenska verksamhet och skapa synergier mellan vår lokala expertis och vårt internationella nätverk. Att vi dessutom är en del av Egmontfamiljen öppnar för ännu fler samarbeten, inte minst tillsammans med Storyhouse där vi redan utvecklar vår barnboksutgivning, som vi kommer dela kontor med, säger Stephanie Andén, förlagschef på Saga Egmont.
Saga Sverige har på senare år gjort flera uppmärksammade satsningar: bland annat ljuddramatiseringar av Astrid Lindgrens klassiker, lanseringen av det nya imprintet Lovebooks by Saga Egmont för romantasy och romance, samt ett omfattande sju-boksavtal med deckarparet Emma och Lukas Olofsson. Förlaget har också gett svenska läsare tillgång till internationella storsäljare som Karin Fossum, Ken Follett och Danielle Steel, samtidigt som barn- och ungdomskatalogen fyllts på med berättelser från stora varumärken som Disney, Greta Gris och Paw Patrol.
– Med kontoret i Stockholm tar vi ett viktigt steg mot att komma ännu närmare våra författare, samarbetspartners och läsare – och samtidigt skapa en mer flexibel arbetsmiljö för våra medarbetare, säger Therese Dahlqvist, redaktionschef på Saga Egmont Sverige.
Med denna etablering stärker Saga Sverige sin position som ett modernt, innovativt och lokalt förlag – förankrat i den svenska bokbranschen och med en global räckvidd och resurser från mediekoncernen och stiftelsen Egmont, som varje år återinvesterar 150 miljoner kronor välgörande ändamål för barn och unga i Skandinavien.