Adlibris stärker nu sin organisation med tre nya nyckelroller i ledningsgruppen, ett strategiskt steg för fortsatt utveckling och tillväxt: Maria Norinder, Chief Product and Offering, Anton Hellström, Chief Supply Chain Manager och Karin Rådenman, Affärsområdeschef B2G/B2B.
Med en stark position som Nordens största bokhandel, och med en tydlig ambition att göra läsning och kreativitet tillgänglig för fler, fortsätter Adlibris att bredda sitt erbjudande genom satsningar på nya produktkategorier, e-handel och fysiska butiker, samt genom strategiska investeringar i logistik och sortiment för att befästa rollen som ledande aktör på den nordiska marknaden.
Maria Norinder rekryteras till rollen som Chief Product and Offering
Maria Norinder får ansvar för att utveckla Adlibris sortiment och det kommersiella erbjudandet inom både böcker och övriga produktkategorier, såsom spel, leksaker och garn. Ett annat viktigt fokusområde blir att utveckla och stärka Adlibris strategiskt viktiga leverantörsrelationer. Inom det övriga sortimentet finns en betydande potential att vidareutveckla erbjudandet och skapa nya möjligheter för tillväxt och stärkt lönsamhet.
Maria Norinder har en bakgrund från Cervera, Nordic Feel, Åhlens, H&M och senast Life.
– Adlibris är starkt positionerade som Nordens största nätbokhandel och numera även med fysiska butiksetableringar i starkt kommersiella lägen. Genom rekryteringen av Maria kommer vi att kunna ta nästa steg i att utveckla vårt erbjudande i samtliga Adlibris kanaler och koncept, säger Ola Toresten tf. vd, Adlibris.
– Att få möjligheten att jobba med kunderbjudande och sortiment inom böckernas värld känns både meningsfullt och inspirerande. Jag ser mycket fram emot att tillsammans med teamet bygga vidare på Adlibris redan starka position, genom utvecklat kommersiellt erbjudande och fördjupat samarbetet med våra leverantörer, säger Maria Norinder, tillträdande Chief Product and Offering, Adlibris.
Anton Hellström rekryteras till rollen som Chief Supply Chain Manager
Under våren togs Adlibris nya högautomatiserade logistikanläggning i Morgongåva i drift, den största investeringen i företagets historia. Denna satsning skapar unika förutsättningar att ytterligare stärka positionen som den ledande aktören inom segmentet på den nordiska marknaden.
Anton Hellström har nu rekryterats för att tillföra kompetens och erfarenhet inom supply chain. Han har tidigare haft motsvarande roller hos bland annat Life, Instabox och Bokusgruppen.
– Genom rekryteringen av Anton får vi in en nyckelkompetens som innebär att vi kan optimera samtliga delar av supply chain och på så sätt dra nytta av alla de fördelar som det innebär med en högautomatiserad logistik, säger Ola Toresten.
– Adlibris står inför en väldigt spännande fas där supply chain är en viktig del av både kundupplevelsen och lönsamheten. Att få vara med och utveckla en så central funktion i takt med att den nya anläggningen i Morgongåva tas i drift känns extremt inspirerande och betydelsefullt! Det finns en enorm potential – och jag ser fram emot att vara med och realisera den tillsammans med alla duktiga medarbetare, säger Anton Hellström, Chief Supply Chain Manager, Adlibris.
Karin Rådenman rekryteras till rollen som Affärsområdeschef B2G/B2B
Adlibris har under de senaste åren haft en stark tillväxt inom affärsområdet B2G/B2B, som erbjuder distribution och kringtjänster till offentlig sektor och företag. Genom ökade statsbidrag med syfte att stimulera läsning bland barn och unga har Adlibris volymer vuxit avsevärt de senaste åren. Erbjudandet till segmentet är idag unikt inom branschen, och den nya logistikanläggningen i Morgongåva ger mycket goda förutsättningar att möta de stora inköpsvolymerna från bibliotek och skolor.
Conny Björkdahl, nuvarande affärsområdeschef, går i pension till sommaren 2026 och kommer att vara kvar i teamet fram till dess för att säkerställa en god överlämning.
– Med Karin får vi in stark och bred operativ kompetens som vi behöver för att utveckla vårt erbjudande inom B2G/B2B-segmentet, säger Ola Toresten.
– Jag känner mig trygg med att Karin kommer stå för både kontinuitet och utveckling av det erbjudande teamet arbetat fram tillsammans med våra kunder och att vi fortsatt kommer arbeta för bokens och läsningens betydelse i skolor, på bibliotek och på arbetsplatser, säger Conny Björkdahl.
– Min och Adlibris historia går tillbaka till 2016 när jag började jobba med B2G-affären som konsult, och sedan dess har bolaget och verksamheten legat mig varmt om hjärtat. Det känns otroligt kul och spännande att nu få komma in och tillsammans med det fantastiska teamet fortsätta utveckla affären och tjänsterna, säger Karin Rådenman, tillträdande affärsområdeschef B2G/B2B.
Karin Rådenman tillträder sin tjänst den 1 september och Conny Björkdahl är kvar inom bolaget till sommaren 2026.