Storytel rapporterar starkt inflöde av abonnenter under andra kvartalet 2025

“Vi har levererat ett starkt finansiellt resultat, drivet av ett högt inflöde av abonnenter, en stark EBITDA-tillväxt och kassaflöde, vilket ger oss en unik möjlighet att investera vårt överskott i framtida tillväxt, säger Bodil Eriksson Torp, VD Storytel Group

Höjdpunkter Q2
Om inte annat anges är siffrorna för det andra kvartalet 2025 jämfört med det andra kvartalet 2024

  • Koncernens nettoomsättning ökade 4% till 958 (924) MSEK eller 8% i konstanta växelkurser.
  • Intäkterna från Streaming ökade 2%, eller 7% i konstanta växelkurser, och Publishing ökade 14%, eller 15% i konstanta växelkurser.
  • Bruttovinsten ökade 6% till 434 (411) MSEK, motsvarande en marginal om 45,3% (44,4%).
  • Justerad EBITDA ökade med 28% till 163 (128) MSEK, motsvarande en marginal om 17,0% (13,8%).
  • Jämförelsestörande poster om -2 (-17) MSEK, i sin helhet hänförligt till långsiktiga incitamentsprogram och påverkar inte kassaflödet.
  • Periodens nettoresultat uppgick till 47 (32) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,55 (0,38) SEK före utspädning och till 0,54 (0,38) SEK efter utspädning.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 155 (78) MSEK.
  • Nya finansiella mål för 2028 samt prognos för helåret 2025.
  • Ny koncernledning och rekrytering av Chief People Officer för att säkerställa genomförandet av Storytel Groups strategi 2028.
  • Konkurrensverket (KKV) har godkänt Storytel Groups förvärv av Bokfabriken.

Finansiellt sammandrag

Storytel Q2-2025

¹ Justeringar som görs mellan segment och gruppnivå är: 1) eliminera 50% av Storytel Norge, 2) eliminera gruppinterna intäkter från nettoomsättningen och istället lägga till dem som en kostnadsreduktion inom kostnader för sålda varor, 3) lägga till kostnader från centrala funktioner 4) lägga till resultatet från Storytel Norge enligt kapitalandelsmetoden. Se not 5 i kvartalsrapporten för ytterligare detaljer.

Pressrelease

Pressrelease

Vi publicerar utvalda pressreleaser för att kunna länka till dem i våra nyhetsbrev och notiser. Förlag och andra i bokbranschen är välkomna att skicka sina pressreleaser till tips@boktugg.se Kanske publicerar vi releasen, kanske gör vi en egen nyhet på den. Vi läser i alla fall alla inkomna nyhetstips även om vi inte kan svara på alla mejl.

tips@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.

Om känslor med Ian och Ellie av Susanne Pettersson

Om känslor med Ian och Ellie riktar sig till förskolebarn (3-6 år). Boken beskriver hur Ian och Ellie upplever olika känslor i vardagliga situationer och stimulerar till reflektioner och samtal om egna känslor i liknande situationer.