Bokusgruppen: Delårsrapport januari–juni 2025

[Pressmeddelande från Bokusgruppen]

Stark omsättningstillväxt och historiskt bra resultat

Kvartalet april-juni 2025

  • Nettoomsättningen ökade med 16,4 % och uppgick till 407,8 (350,3) MSEK
  • Bruttomarginalen ökade till 46,8 (42,9) %
  • EBITA förbättrades till -8,8 (-23,4) MSEK
  • Periodens resultat uppgick till -22,3 (-31,5) MSEK
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -1,38 (-1,95) SEK

Perioden januari-juni 2025

  • Nettoomsättningen ökade med 12,2 % och uppgick till 914,0 (814,7) MSEK
  • Bruttomarginalen ökade till 44,4 (41,2) %
  • EBITA ökade till 4,8 (-12,7) MSEK
  • Periodens resultat uppgick till -26,1 (-35,0) MSEK
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -1,61 (-2,17) SEK

VD har ordet

Vi kan glädjande presentera ett historiskt bra kvartal med mycket positiv utveckling i både omsättning och resultat. I en marknad som alltjämt präglas av återhållsamhet och försiktiga konsumenter står vi fortsatt starka. Omsättningen ökade med 16,4 procent jämfört med föregående år, varav 5,5 procent var organisk tillväxt. Bruttovinsten ökade med 27,2 procent och EBITA förbättrades med hela 14,6 MSEK. Vår strävan att i stort och smått sätta våra kunder i fokus, att löpande lyckas optimera prissättningen, samt fortsatt ha en god kostnadskontroll har varit avgörande för att leverera ännu ett stabilt och starkt kvartal.

I det här kvartalet tar vi ett steg närmare vårt finansiella mål om en EBITA på 8,0 procent, när vi nu ökar från 6,0 procent för helår 2024 till andra kvartalets 6,6 procent R12. Andra kvartalet har historiskt sett alltid varit vårt svagaste kvartal, med lägst omsättning och ett negativt resultat. Vi har fortfarande en negativ EBITA på 8,8 MSEK, men den kraftiga förbättringen från föregående år gör att lönsamhet i det andra kvartalet nu finns inom räckhåll.

Segment Akademibokhandeln fortsatte sin starka utveckling i kvartalet och ökade med hela 14,2 procent mot föregående år. Försäljningstillväxten i butik var 14,5 procent, varav 8,1 procent var organisk tillväxt. Onlinetillväxten var 10,1 procent. Kvartal för kvartal visar våra kunder att de uppskattar vårt kunderbjudande och att Akademibokhandeln är en relevant plats att besöka för att bli inspirerad och köpa böcker och annan berikande förströelse med sig hem. Såväl böcker som sortimentet Skriva Spela Skapa visade fin tillväxt.

Segment Bokus ökade försäljningen med 20,7 procent, varav lejonparten av ökningen kom från BTJ som förvärvades i slutet av förra året. Bokus e-handelsförsäljning till konsument gick starkt och ökade med 5,3 procent under kvartalet. Studentförsäljningen fortsatte att utvecklas positivt, vilket är glädjande efter tidigare års nedåtgående trend. Digitala böcker fortsätter att öka. I kvartalet såg vi en ökning om 8,0 procent, där ökningen från Bokus Play var ännu högre. Sommarkampanjen för Bokus Play har börjat starkt och vi har goda förhoppningar för vad den kommer att ge som helhet.

Fortsatt stärkta bruttomarginaler i samtliga kanaler

Bruttomarginalerna fortsatte att stärkas i samtliga kanaler vilket totalt gav en ökning med hela 4,0 procentenheter, drivet av flera olika initiativ. En viktig faktor för detta är att vi konsekvent lyckats optimera priser ut mot kund utan förlorad volym. Inom våra onlinekanaler har vi i tillägg en positiv effekt av ökad produktivitet och lägre kostnader i vår e-handelslogistik. Bokus Play bidrar också med stärkt marginal då nya abonnemangsformer lanserades i kvartalet. En positiv kanalmix och vårt tidigare förvärv av BTJ har också bidragit till ökningen.

Utveckling av nya e-handelssystem

Vårt enskilt största projekt är den omfattande omställningen av vår e-handel där nya moderna lösningar ska generera bättre kundupplevelse, ökade intäkter och ökad kostnadseffektivitet. Vi gjorde en delleverans under det första kvartalet och målsättningen var att lansera den första e-handelssajten mot kund före sommaren. Genomförandet har tagit längre tid än beräknat och vår målsättning nu är att lansera den nya sajten under andra halvan av 2025.

Läsningen står sig stark i Sverige och fler yngre hittar till våra kanaler 

I Mediebarometern, en omfattande undersökning om svenskarnas medievanor från Nordicom, ses en viss ökning av läsning av tryckta böcker. Detta är glädjande, både för samhället i stort och för oss som återförsäljare av böcker. I undersökningen framkommer också att yngre och pensionärer läser mer än de i yrkesverksam ålder.

Att intresset för böcker och läsning ökar bland just de yngre ser vi även i vår kundbas där de unga är överrepresenterade bland nytillkomna kunder. Under kvartalet har vi gjort flera läsfrämjande aktiviteter mot just denna målgrupp så som välkomnat ansökningar till Bokusstipendiet samt instiftat det nya priset Årets BookToker med syfte att hylla digitala kreatörer som sprider läsglädje. För de ännu lite yngre har vi genomfört en stor Läs Högt-kampanj tillsammans med övrig bokhandel i Sverige samt fortsatt att sprida vårt uppskattade Läsborgarmärke. Allt för att kontinuerligt jobba läsfrämjande samtidigt som vi säkerställer att vi hela tiden fyller på med nya bokköpare.

Framtidsutsikter

Oron runt om i världen visar dessvärre ingen avmattning. Den direkta påverkan på vår affär är dock i dagsläget begränsad, men som alltid är vi på tårna och följer utvecklingen noga. I skrivande stund ser vi tvärtom en ljus tid framför oss. Vår verksamhet har ett starkt momentum, och vi ser att läsningen, inte minst hos unga vuxna, växer. Det är en samhällsutveckling som vi hoppas består, både för oss som företag och framför allt för samhället i stort. För läsningen är grunden i en fungerande demokrati, och den kraften känns viktigare än någonsin att förmedla och få vara en del av.

Med sommar och stundande semestrar finns förhoppningsvis tid för läsning, lyssning och kreativ förströelse. Och när vi på Bokusgruppen laddar batterierna inför den viktiga bokhösten med skol- och kursstart vill jag passa på att önska alla kunder, samarbetspartners och medarbetare en riktigt fin boksommar!

Maria Edsman, VD

Pressrelease

Pressrelease

Vi publicerar utvalda pressreleaser för att kunna länka till dem i våra nyhetsbrev och notiser. Förlag och andra i bokbranschen är välkomna att skicka sina pressreleaser till tips@boktugg.se Kanske publicerar vi releasen, kanske gör vi en egen nyhet på den. Vi läser i alla fall alla inkomna nyhetstips även om vi inte kan svara på alla mejl.

tips@boktugg.se

Gör som ...

… och alla våra andra sponsorer som stöttar oss ekonomiskt. Vill ditt företag bli sponsor? Kontakta sales@boktugg.se för mer information. Privatpersoner och mindre företag som vill bidra swishar valfritt belopp till 123-483 18 71 (klicka här för QR-kod) eller med andra betalmedel.